SDU-studerende knuser Kalaha-kode

Datalogi-studerende fra Syddansk Universitet har knækket koden for, hvordan man vinder i brætspillet Kalaha.

Datalogi-studerende på Syddansk Universitet, Anders Keller Carstensen, har som led i sit speciale programmeret en computer, der altid kan vinde.

- Brætspil handler om at kunne regne modspillerens træk ud, og computeren er programmeret til at tænke cirka 50 træk fremad. Det er
der ingen mennesker, der kan - heller ikke de skarpeste skakhjerner. Så hvis computeren ellers får lov at starte, er den uovervindelig, for den regner lynhurtigt alle muligheder ud, siger Anders Keller Carstensen, til SDUs blad Ny Viden.

Prøv selv at spille mod computeren

Computeren er indstillet til kun at koncentrere sig om de træk, der er nødvendige for at vinde, og den ser derfor ikke på samtlige potentielle træk.

- Ellers ville den være år om at udregne sit næste træk, og så ville det være ret kedeligt at spille mod den, siger Anders Keller Carstensen.

Prøv selv kalaha.krus.dk/play

Oversigt

    Oversigt