Skolen kan ikke lære børn om computere

Børn bruger konstant nye medier i fritiden, men det er stadig eksotiske redskaber i skolen, viser forskning. Fynsk folketingsmedlem vil have lærerne bedre uddannet.

Mens børn og unge navigerer hjemmevant på computere, sender sms'er og arbejder med deres smartphones i fritiden, kniber det fortsat voldsomt med at få indført de nye medier i dagligdagen i folkeskolen.

Det viser de første resultater af en ny undersøgelse fra professionshøjskolerne UCC og Copenhagen Business School (CBS).

- Det, der kendetegner familiernes mediebrug i fritiden, er, at det ikke omgærdes med nogen mystik.

Det er naturligt i modsætning til i skolen, hvor medierne stadig er noget særligt, siger lektor Ole Christensen fra UCC til UCC magasin, der udkommer mandag.

Undersøgelsen, der blandt andet bygger på studier af fem familiers dagligdag, viser, at man typisk end ikke forventer, at skolerne kan finde ud af at bruge de nye medier i undervisningen.

Familierne har altså affundet sig med, at sådan er det bare. Og det er skræmmende, mener Ole Christensen, der selv er en af forskerne bag undersøgelsen.

- Det er jo katastrofalt, når vi ved, hvordan vidensamfundet og kulturen har udviklet sig.

- Hvis vi adskiller medialisering fra vores læring, så underviser vi, som man gjorde i industrisamfundet og på måder, man ikke kan bruge til en brik derude i dag, siger han.

Den nye regering har i sit regeringsgrundlag lagt op til, at der skal forhandles om en folkeskolereform i den kommende regeringsperiode.

Netop nye medier ville være et oplagt emne at tage med i drøftelserne, mener SF's fynske uddannelsesordfører Annette Vilhelmsen (SF) til Ritzau.

- Der har været fokus på, at skolerne skulle have mere og bedre udstyr, men vi skal sørge for, at lærerne også er uddannet til at implementere det på en pædagogisk fornuftig måde. De skal uddannes bedre, siger Annette Vilhelmsen til Ritzau.

Oversigt

    Oversigt