Stor succes for SMS-frimærker

Flere end 1000 kunder køber hver dag frimærke via SMS fra mobiltelefonen. En bragende succes, siger Post Danmark.

Siden 1. april har det være muligt at købe et frimærke via SMS. Og det har godt 200.000 danskere indtil dato gjort.

Selv om det kun svarer til omkring en procent af samtlige breve sendt af privatkunder, så er det en succes for Post Danmark

- Det er en bragende succes, så i det nye år overvejer vi at udvikle flere muligheder. Det kan være mulighed for at købe flere andre portobeløb end det nuværende faste beløb på 8 kroner, siger Jørgen Fischer, chef for Privatkundeområde Vest ved Post Danmark.

Ekstra service til travle kunder

Post Danmark ser mobil-porto som en ekstra service til travle kunder, der lige står og mangler et frimærke, og mobil-porto er ikke et forsøg på at afskaffe det traditionelle frimærke.

- Det er ikke planen at mobilporto skal ikke erstatte det traditionelle frimærke. Men i den situation, hvor man mangler et frimærke, er det en løsning, så man kan få sendt sit brev, siger Jørgen Fischer, chef for Privatkundeområde Vest ved Post Danmark.

Selv om flere posthuse lukker, er der i dag fortsat 4000 posthuse og salgssteder, hvor der kan købes traditionelle frimærker. Det er også muligt at købe frimærker over nettet.

SMS porto til 1900

Post Danmark er de første i verden, der indfører mobil-porto, og Post Danmark modtog i september en international pris for den mest innovative post-nyhed i 2011 ved årlige konference POST-EXPO i Bruxelles.

Ved at sende en SMS med teksten "porto" til 1900 modtager man en kode, som man så skal skrives på brevet, der hvor frimærket normalt sidder.

Koden svarer til normal porto på 8 kroner for et standard brev på op til 50 gram med modtager i Danmark.

Koden skal bruges inden 7 døgn, og det er ikke muligt at fortryde købet.

Fakta om mobilporto

Oversigt

    Oversigt