Stor tilslutning fra regionale dagblade til samarbejde om kandidattest

Næsten alle de danske regionale aviser er gået sammen med TV 2 og TV 2 Regionerne om at udarbejde og præsentere en bedre og endnu mere lokal kandidattest forud for kommunal- og regionsrådsvalget 16. november.

TV 2, TV 2 Regionerne og Jysk Fynske Medier udvider nu samarbejdet om en stor kandidattest op til efterårets kommunalvalg med endnu flere lokale og regionale medier. Målet at gøre den TV 2-udviklede kandidattest bedre og endnu mere lokal – og at få testen endnu bredere ud til danskere i hele landet.

I 2017 var TV 2s og TV 2 Regionernes kandidattest op til kommunalvalget både danskernes mest foretrukne og også den mest detaljerede med præsentation af 8.000-9.000 kandidater til kommunal- og regionsråd. Mere end 2,2 millioner gange blev den fælles kandidattest benyttet.

I 2021 får den fælles kandidattest fra TV 2, TV 2 Regionerne og Jysk Fynske Medier også tilslutning fra Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Lolland-Falsters Folketidende, Bornholms Tidende og Der Nordschleswiger.

Dermed er næsten alle danske regionale aviser (samt deres distriktsblade) med i samarbejdet om kandidattesten frem mod valget, der finder sted tirsdag 16. november.

- Hos Sjællandske Medier og sn.dk glæder vi os til, at vi med deltagelse i denne store kandidattest kan være med til at løfte opmærksomheden om efterårets lokale og regionale valg på Sjælland. For vores vedkommende bliver det i et tæt samarbejde med TV2 ØST og TV 2 Lorry. Vi tror på, at vi i fællesskab kan få endnu flere til at engagere sig i valgene – blandt andet ved at vi med vores forskellige baggrunde kan få formuleret de for vores læsere, brugere og seere mest relevante spørgsmål til vores lokale og regionale kandidater, siger ansvarshavende chefredaktør Bente Johannesen, Sjællandske Medier.

- Hos Jysk Fynske Medier er vi begejstrede for, at så mange regionale medier har ønsket at være en del af en fælles kandidattest. I forbindelse med kommunalvalgdækningen er det et vigtigt mål for os at få så mange vælgere som muligt til at stemme til valget – og gøre det på et oplyst grundlag. Og det kan en kandidattest i høj kvalitet i dén grad bidrage til, siger chefredaktør Mads Sandemann, JydskeVestkysten.

Flere og bedre lokale spørgsmål

Også hos TV 2 Fyn-direktør Esben Seerup, som har været en af initiativtagerne til at få mange regionale aviser med i arbejdet, er der glæde over den store tilslutning til kandidattesten.

- Flere end 25 dagblade fra alle dele af landet plus otte TV 2-regioner plus TV 2 DANMARK sammen om én kandidattest! Det er da ret fantastisk for alle, der er optaget af journalistik, demokrati og valg. I langt, langt størstedelen af landets 98 kommuner vil der nu blive stillet bedre og mere konkrete spørgsmål til den enkelte kandidat, så den enkelte vælger får bedre svar. Samtidig vil reportere og redaktører på kryds og tværs af husene få øje på de nye samarbejdsmuligheder. Viden bliver delt. Teknologi, design og brugervenlighed bliver fra absolut øverste hylde. Brandingen bliver topskarp. Det hele er, synes jeg, meget lovende. Det er tidssvarende for 2021. Faktisk er det svært at se noget som helst negativt ved projektet – hverken fra danskernes, mediernes og demokratiets perspektiv, siger Esben Seerup.