Storebæltsbroens betydning undersøges

Undersøgelse skal vise, hvordan Storebæltsbroen har påvirket danskernes adfærd, og hvilken betydning den har haft for erhvervslivet.

Med 30.000 biler, der hvert døgn passerer Storebælt via Storebæltsbroen, står det klart, at broen fra 1998 har haft en betydning for danskernes adfærd.

Men det er aldrig blevet kortlagt, præcis hvilken indflydelse broen har haft på danskerne generelt og på erhvervslivet.

Derfor sætter Transportministeriet og Sund & Bælt en analyse i gang om Storebæltbroens samfundsøkonomiske effekter, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Baggrunden er, at den samfundsøkonomiske effekt af broen aldrig er blevet dokumenteret. Vi har en fornemmelse af, at Storebæltsbroen har haft en stor effekt på, hvordan vores samfund er skruet sammen i dag, siger Tine Kirk Petersen, der er markedsdirektør i Sund & Bælt.

Betalt hurtigere end ventet

Ud over et højt antal passerende bilister vidner tilbagebetalingstiden for broen om, at broen har været en succes blandt danskerne.

Oprindeligt regnede man med en tilbagebetalingstid på 37 år, men som det ser ud nu, vil den brugerfinansierede bro allerede være betalt tilbage efter 31 år.

Oversigt

    Oversigt