Større risiko for trafikuheld om natten

En undersøgelse på Storebæltsbroen viser at risikoen for uheld om natten, er otte gange større end om dagen. Bilisterne falder i søvn bag rattet.

-

En undersøgelse på Storebæltsbroen viser at risikoen for uheld om natten, er otte gange større end om dagen. Bilisterne falder i søvn bag rattet.

I forhold til trafikmængden er hyppigheden af uheld langt større end om dagen. Storebæltsbroen er det mest overvågede stykke motorvej i Danmark, og derfor det eneste sted hvor der laves udførlige statistikker, men problemet er formentlig ligeså stort på resten af motorvejsnettet.

Vejmænd i farezonen
For at mindske vejmændenes risiko for at blive påkørt, går Sund & Bælt A/S nu over til at udføre broarbejder om dagen. Tidligere har det været natarbejde, for at genere trafikken mindst muligt. \"Det sker simpelthen hver gang vi er ude, at bilisterne kører for tæt på\", siger vejmand på Storebæltsbroen Finn Karstensen til TV 2 /Fyn.

Kan koste menneskeliv
Seks gange er broarbejdernes skiltevogn blevet påkørt. De fem gange var en sovende bilist årsag til ulykken! Sund & Bælt har nu bag på vognen monteret en buffer, der tager det værste tryk fra en påkørsel. Bufferen er siden da blevet smadret to gange. \"Hvis vi ikke havde den buffer, er jeg overbevist om det ville have kostet menneskeliv\", siger Teknisk Direktør på Sund og Bælt, Leif J. Vincentsen til TV 2 /Fyn. Han appellerer til bilisterne om at modvirke træthed, ved f.eks. at køre ind til siden og tage sig en kort lur.

Et undervurderet fænomen
Undersøgelsen viser, at det er mellem midnat og kl. 4 om morgenen risikoen for uheld på broen er størst. Overlæge Pia Würtzen Norup fra Hillerød Sygehus siger til TV 2 /Fyn, at problemet er stort: \"Sovende bilister er et stærkt undervurderet fænomen, som nok overstiger spritkørsel.\" Hun opfordrer ligefrem bilister til først at køre ud på motorvejen efter kl. 7 om morgenen.