Tillidsmand begræder Lindølukning

Danmark er færdig som søfartsnation, og 2500 medarbejdere kan nu stille sig op i arbejdsløshedskøen, siger fællestillidsmand på Lindøværftet Per Andersen.

Når det sidste skib i 2012 sejler ud af Lindøværftet, vil det ikke alene være et stort tab for de 2500 medarbejdere, der i dag er ansat på værftet. Også det nærliggende erhvervsliv vil blive ramt, og Danmark kan vinke farvel til en stolt tradition som søfartsnation med eget værft. Sådan lyder den dystre udlægning fra Per Andersen, der er fællestillidsmand på værftet.

- Det er trist, vi er ærgerlige og kede af det. Vi havde håbet på en længere livline. Når man bygger skibe, har det en vidtrækkende påvirkning på det omkringliggende samfund, som ikke kun kan gøres op i de skibe, der sejler fra værftet. Derfor er det dybt beklageligt, at der ikke var større velvilje til at bibeholde værftet, siger han.

De ansatte gik i chok, da ledelsen her til formiddag orienterede lukningen af Lindøværftet, fortæller Per Andersen videre. Mange mister ikke kun et job, de mister også en identitet, lyder det.

- Det er 2. og 3. generation af værftsmedarbejdere, der bliver berørt. Frustrationerne kommer nok først i aften og de nærmeste dage, men der vil være sorg. Mange her i området er blevet født til at være værftsarbejdere. Når en lille dreng kom til verden, blev der aldrig sået tvivl om, at han skulle være værftsarbejder. Sådan har det været i generationer, uddyber Per Andersen.

I den nærmeste fremtid skal han sammen med Dansk Metal og 3F prøve at begrænse tilstrømningen til arbejdsløshedskøen. Nogle vil kunne få job efter en lettere omskoling og efteruddannelse, men den generelle økonomiske tilbagegang i samfundet vil gøre det umuligt at sikre nyt arbejde til alle værftets ansatte.

- Det er illusorisk at tro, en nedlæggelse af Lindøværftet vil ske uden omkostninger, siger han.

Oversigt

    Oversigt