Togkaos på Fyn: 10.000 passagerer har søgt erstatning

Togpassagerer i tusindvis er strøget i blækhuset eller til tastaturet og kræver nu erstatning af DSB.

Et omfattende sporarbejde fra 1. maj samt fejl på skinner og signaler på Vestfyn betyder, at mange togpassagerer i maj måned har oplevet forsinkelser på deres togrejse hen over Fyn.

Nu vil et rekord stort antal passagerer have erstatning, fortæller informationschef i DSB, Tony Bispeskov.

- Lige i øjeblikket har vi cirka 10.000 sager liggende. Det er et antal, som er væsentligt over, hvad vi normalt har, siger DSB-chefen til DR Fyn.

Banedanmark, som står for vedligeholdelsen af jernbanen i Danmark, oplyser, at andelen af aflyste tog på Vestfyn i maj måned har været knap fem procent større end sidste år.

Tirsdag var den så gal igen, da alle tog mellem Odense og Fredericia blev aflyst fra den tidlige morgenstund til omkring 14:30 på grund af skinneproblemer ved Holmstrup sydvest for Odense.

Pendlerne på strækningen over Vestfyn er ved at være godt trætte af de mange problemer. Én af dem er Christiane Beck, som dagligt benytter DSB mellem Odense og Aarhus.

- Lige nu med sporarbejde og de ting, der kommer oveni, kan man ikke regne med ret meget. Så det er ret hårdt at være pendler i den her periode, siger Christiane Beck

Hvis man som passager oplever forsinkelser, er der to muligheder, fortæller Tony Bispeskov.

- Valget står mellem, om man vil have en ny billet, hvis man har været mere end en halv time forsinket. Alternativt kan man få en del af rejsens pris refunderet, siger informationschefen.

DSB oplyser, at de netop har ansat seks nye medarbejdere for at komme til bunds i den store stak erstatningssager.

Sporarbejdet på Fyn fortsætter ifølge den nuværende plan frem til 9. august, hvorfor passagererne kan forvente forsinkelser i de kommende måneder