Udsatte togskinner skal sikres

Afsporingen af et intercitytog ved Tommerup sidst i februar får nu Banedanmark til at sikre udsatte skinner på lignende strækninger. Det sker, selvom undersøgelsen af afsporingen ved Tommerup endnu ikke er færdig.

-

Afsporingen af et intercitytog ved Tommerup sidst i februar får nu Banedanmark til at sikre udsatte skinner på lignende strækninger. Det sker, selvom undersøgelsen af afsporingen ved Tommerup endnu ikke er færdig.

- Det er Banedanmarks vurdering, at forholdene omkring ulykkesstedet kan have haft indflydelse på bruddet. Skinnen lå i en forholdsvis snæver kurve, hvor det er muligt, at centrifugalkraften ved togenes passage har påvirket sliddet på skinnen, oplyser Banedanmark til nyhedsbureauet Ritzau.

Samme problemer som ved Tommerup
17 steder på Vestfyn er der ved ultralydsskanning fundet fejl, som Banedanmark har valgt at udbedre midlertidigt. De 17 steder ligger skinnerne under samme forhold som skinnen ved Tommerup. Andre 17 steder skal skinnestykker á 7,5 meter skiftes ud med nye. Det gælder dels strækningen over Vestfyn, dels mellem Fredericia og Vejle.

- De steder, hvor vi skifter et skinnestykke, skyldes det flere fejl tæt på hinanden, og 7,5 meter er den mindste afstand, vi må have mellem to skinnesvejsninger, siger sektionschef Niels Fischer-Nielsen, Banedanmark.

Ved afsporingen ved Tommerup flækkede skinnen på langs, og to meter af skinnehovedet brækkede af. Afsporingen undersøges af Jernbanetilsynet, og konklusionen ventes efter påske, oplyser Banedanmark. Forstærkningerne af det sydlige spor på strækningen mellem Aarup og Odense er midlertidig, idet sporet ombygges planmæssigt til sommer.

/ritzau/

Oversigt

    Oversigt