Udvidelse af Fynske Motorvej på plads - men bilister må vente flere år

Udvidelsen af Fynske Motorvej syd om Odense er på plads med den nye infrastrukturplan. Trafikanter skal på dog vente længe endnu før de seks spor kan tages i brug.

Der er sat 1.119 millioner kroner af til en udvidelse af motorvejen syd om Odense, så der fremover skal være seks sport i stedet for fire. 

Strækningen er cirka 14 kilometer lang og går fra afkørsel 53 Odense V til afkørsel 50 Odense SØ. 

- Det er fantastisk godt for hele Fyn, at motorvejen syd om Odense nu bliver udvidet og at der kommer støjbekæmpelse oveni. Men det er katastrofalt, at arbejdet først går i gang i 2025, siger Christoffer Lilleholt (V). 

Han er by- og kulturrådmand i Odense og har længe arbejdet for en udvidelse af motorvejen. 

- Det ærgrer mig rigtig meget. Det er et stort tab for fynboerne, at man skal vente så længe inden arbejdet går i gang, siger han.

Også hos brancheforeningen Fynsk Erhverv er man skuffet over, at trafikanterne skal vente længe, før de kan køre de seks spor syd om Odense.

- Vi er selvfølgelig glade for, at motorvejen syd om Odense er med i aftalen, men det havde vi nu også regnet med, siger Jytte Reinholdt, der er direktør i Fynsk Erhverv, og fortsætter:

- Derimod er det en stor skuffelse, at arbejdet først skal sættes i gang i 2025. 

For Odenses socialdemokratiske borgmester, Peter Rahbæk Juel, er visheden om, at pengene til motorvejsudvidelsen er sat af, dog det vigtigste. 

- Til gengæld er der sikkerhed for det, fordi det er så bredt et forlig. Vi kan regne med det. Nu kan vi byplanlægge også i forhold til motorvejen. Der er jo mange borgere derude, der er i limbo omkring støjen, fortæller Peter Rahbæk Juel. 

Her er de fynske projekter

Stor belastning på strækningen

Netop nu er arbejdet med at udvide den fynske motorvej fra fire til seks spor i gang på strækningen mellem Nørre Aaby og Blommenslyst. 

Når det arbejde efter planen er færdig i slutningen af 2022, vil der være seks spor fra Middelfart og til afkørsel Odense V. 

Men ifølge både Christoffer Lilleholt og Jytte Reinholdt er der også brug for en udvidelse af de 14 kilometers motorvej syd om Odense hurtigst muligt. 

- Det er for mig himmelråbende, da det er en af de vejstrækninger i hele landet, der er mest belastet både i forhold til uheld og kø, siger Christoffer Lilleholt.  

Hos Fynsk Erhverv håber direktøren, at det bliver muligt at sætte arbejdet ved motorvejen i gang hurtigere end planlagt.

- Der er allerede kapacitetsproblemer med forsinkelser og kø til følge. Derfor vil vi selvfølgelig fortsætte vores arbejde i Fynsk Erhverv, så vi kan få fremrykket anlæggelsen af de to ekstra spor. 

INFRASTRUKTURAFTALE 2035

Oversigt

    Oversigt