Vil du undgå at købe en ulovlig elcykel? Her er tommelfingerreglen, du skal kende
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der er mange ting, du skal være opmærksom på, hvis du er på markedet efter en ny elcykel, hvor pris og rette godkendelser oftest hænger sammen.
På nettet kan du købe en speed pedelec, der kan køre dobbelt så hurtigt og til halvdelen af prisen på de elcykler, der står hos den fysiske forhandler.
Til gengæld er der så også risiko for, at du ikke synes, den er besparelsen værd, hvis den spritnye cykel alligevel ikke må køre på offentlig vej.
Det kræver nemlig, at cyklen har den rette typegodkendelse, og sådan en godkendelsesproces er ifølge Færdselsstyrelsen ganske omkostningstung.
Derfor er speed pedelecs, der lovligt kan køre 45 kilometer i timen, ofte ganske dyre, oplyser projektleder i Forbrugerrådet Tænk Thorben Bayer.
- De almindelige speed pedelecs starter nok fra 30.000 kroner. Hvis du finder en for 10.000, vil jeg derfor ikke bare tænke, om den er lovlig, men også hvordan kvaliteten så er, siger han.
Ulovlige, lynhurtige elcykler sælges på danske hjemmesider - så lette er de at finde
På bare en halv time lykkedes det TV 2 Fyn at finde flere annoncer, der reklamerede med ulovlige speed pedelecs.
Med ganske få klik er det muligt at bestille en elcykel, der med mægtige 50 kilometer i timen kan få dig fra A til B - og så koster den endda kun 8.495 kroner.
"Oplev en ny måde at pendle eller tage på eventyr med denne højtydende elcykel", står der om cyklen.
Det lyder som et godt tilbud, men det er ikke tilladt at bruge cyklen på offentlig vej. Det nævner hjemmesiden intet om.
- Jeg tænker, at det er en af de annoncer, jeg vil tage med videre til vores sagsbehandlere, som kan vurdere den konkret, fortæller Lars Niemann, der er teamleder i Sikkerhedsstyrelsens afdeling for produkter, der har ansvaret for, at markedsføringsloven overholdes.
Det vrimler med annoncer på nettet, der reklamerer for speed pedelecs - en stadig forholdsvis ny type af elcykler, der kan og må køre op til 45 kilometer i timen. Mange af forhandlerne har styr på reglerne, men du skal hverken lede længe eller i den mørke del af internettet for at finde de ulovlige cykler.
En halv time på internettet
Vi gav os selv en halv time til at finde så mange ulovlige speed pedelecs som muligt.
Der gælder en lang række regler for denne type elcykel, og også flere end for almindelige elcykler, der må køre 25 kilometer i timen med motorhjælp. Derfor har vi kun talt annoncer, der tydeligt reklamerer for cykler, der kan køre mere end de tilladte 45 kilometer i timen, eller som kan køre 45 kilometer i timen, uden man træder i pedalerne, med. Ingen af delene er lovlige.
På de 30 minutter fandt vi i alt otte annoncer.
Oven i det kan vi lægge de annoncer, der helt udlod at nævne, hvor hurtigt cyklen kan køre.
Dertil kommer også, at cyklen skal have typegodkendelsen L1e-b for at måtte bruges i trafikken, og det fremgår ikke af hjemmesiderne, om cyklerne har det. Hverken dem, der overholdt fartbegrænsningen, eller dem, der ikke gjorde.
Ti anmeldelser
Sikkerhedsstyrelsen har siden juli 2022 modtaget ti anmeldelser om ulovlig eller vildledende markedsføring af speed pedelecs.
- Vi har konstateret, at der er nogen, der har svært ved at få det (markedsføringen, red.) gjort korrekt, og vi er interesserede i at slå ned, hvor det er bevidst vildledende, og hjælpe, hvor det er misforståelser, fortæller Lars Niemann.
I første omgang vil Sikkerhedsstyrelsen altså vejlede forhandlerne, inden den skrider til et påbud om at standse markedsføringen. Ultimativt kan sagen overdrages til politiet.
Lars Niemann har ikke kendskab til, at det skulle være sket med nogle af de forhandlere af speed pedelecs, styrelsen allerede har kigget på.
Husk typegodkendelsen
Det er hans vurdering, at der de seneste år er kommet flere ulovlige modeller på markedet, der enten kan køre hurtigere end 45 kilometer i timen eller køre, uden man træder i pedalerne.
- Elcykler er helt generelt et marked i høj vækst, og man kan finde alle mulige skøre versioner på nettet. Jeg kan godt forstå, at folk bliver forvirret over, hvad der findes, og hvad man må.
- For at være helt sikker på at købe en lovlig cykel, vil jeg kigge hos min cykelhandler eller hos de lidt større cykelhandlere på nettet, siger Thorben Bayer.
Samme råd lyder fra Rådet for Sikker Trafik.
- Jeg ville råde alle forbrugere til at sætte sig grundigt ind i reglerne. For der er en hel del regler. Man skal være opmærksom på, om cyklen overhovedet er godkendt, ellers hører den ikke hjemme på offentlig vej, lyder det fra administrerende direktør Jakob Bøving Arendt.
Det er ifølge Færdselsstyrelsens svar til TV 2 Fyn "afgørende, at man sikrer sig, at forhandleren eller sælgeren kan bekræfte, at cyklen er EU-typegodkendt". Samtidig skal der medfølge et såkaldt "CoC-dokument", der står for Certificate of Conformity (overensstemmelses-certifikat, red.).
Typegodkendelsen skal enten være L1e-a eller L1e-b.
Fremgår det ikke af hjemmesiden, kan det derfor være en god idé at kontakte forhandleren, inden kortoplysningerne tastes ind.