Efter afsløring af byggesjusk: Grønnely giver lyd fra sig

Efter politianmeldelser, påbud og heftig kritik fra både lejere og fagforeninger giver Kristian Blak fra Grønnely nu lyd fra sig. Beboerne mener, at hans svar er så langt fra virkeligheden, som noget kan være.

Efter flere dage, hvor lejere i Grønnelys ejendomme over hele landet, på TV2 Fyn har fortalt om byggesjusk og utallige graverende fejl og mangler i deres boliger, svarer Kristian Blak fra Grønnely nu på nogle få kritikpunkter.

TV2 Fyn har forgæves forsøgt at få Kristian Blak i tale hele ugen, men TV2 Lorry, der også er gået ind i sagen, har fået Kristian Blak til at svare på nogle få spørgsmål via sms. Han ønsker fortsat ikke at stille op til interview, så medierne kan få besvaret alle spørgsmål.

- Enkelte beboere oplever fejl

Er du bekendt med de fejl og mangler, beboerne klager over i Grønnely Parken?

- Med større byggerier vil der altid være enkelte, der oplever fejl eller mangler. I dette tilfælde er der desuden tale om en ejendom af ældre dato, og det giver øvrige udfordringer. Det må man naturligvis tage med – både som udlejer og lejer, og det får vi selvfølgelig håndteret henad vejen i tæt samarbejde med lejerne, skriver Kristian Blak.

- Vi er kede af de gener, som nogle lejere har oplevet. Det beklager vi, og vi bestræber os på at optimere oplevelsen dag for dag.

Svaret får Mikkel Møller Kristensen, der bor i Grønnely Haverne i Langeskov til at ryste på hovedet.

- Nu er jeg selv i byggebranchen, og det er ingen undskyldning for en udlejer, at en ejendom er gammel. Hvis man skal leje den ud, skal den naturligvis renoveres ordentligt, så lejerne ikke står med så mange fejl og mangler, som vi gør, siger Mikkel Møller Kristensen.

Heller ikke for Peter Bergstrøm, der bor i Grønnely Parken i Gilleleje, givet svaret mening.

- Han har renoveret en bygning til beboelse, og der skal jo ikke være fejl og mangler, når folk flytter ind. Vi har 51 lejligheder. Alle sammen med fejl, lyder det fra Peter Bergstrøm.

- Beklagelsen modtager jeg med et gran salt. For hvis man er ked af noget, så ville man jo gøre det godt igen. Det er ikke min opfattelse indtil videre, siger han.

- Langt fra virkeligheden

Beboere i både Gilleleje og Langeskov har samstemmende fortalt, at det er umuligt at få fat i Grønnely, når de henvender sig med problemer. Ofte giver de ikke lyd fra sig i ugevis, selvom lejerne henvender sig med alvorlige problemer i deres lejligheder. Men Kristian Blak er af en anden opfattelse.

- Selvfølgelig kan beboerne få fat i os. Vi tilbyder kontakt via telefon, sms og mail, og oftest får man svar inden for samme dag. Desuden er vi ofte fysisk til stede ved vores ejendomme, hvor man uden problemer kan tage fat i os, skriver ejeren af Grønnely.

- Det passer simpelthen ikke, hvad han siger, lyder kommentaren fra Mikkel Møller Kristensen.

- De har en kontaktformular på deres hjemmeside, hvor man kan indberette fejl, og de skriver, at de derefter vil udbedre fejlene hurtigt. Men de fejl jeg indberettede for to måneder siden, har jeg selv måttet lave. Jeg har ikke hørt noget fra Grønnely, siger han.

- Det er så langt fra virkeligheden, som noget kan være, siger Peter Bergstrøm fra Gilleleje.

- Majoriteten er glade

Kristian Blak skriver også, at han og hans bror Peder Blak ofte er til stede ved deres ejendomme, og at man uden problemer kan tage fat i dem, når de er til stede.

- Vi har knap 300 lejere over hele landet, og vi oplever helt generelt en meget stor tilfredshed. Vi får mange positive tilkendegivelser fra lejere, der er meget glade for deres nye hjem. Der er tale om et fåtal, der oplever nogle ekstra udfordringer, og det håndterer vi naturligvis, skriver Kristian Blak.

- Vi ønsker naturligvis at gøre alle vores lejere tilfredse, og det har vi stor fokus på. Majoriteten af vores lejere er meget glade for deres bolig, og vi arbejder stenhårdt på at sikre en tilfredshed på 100 procent. Vi arbejder uafbrudt på at blive dygtigere til at forstå lejernes ønsker og behov.

Kommer mens vi ikke er hjemme

Heller ikke disse svar stemmer overens med sandheden, mener lejerne hos Grønnely.

- Jeg har kun set dem én gang her, og hvis de er her, kommer de uden varsel og mens mange er på arbejde, det kan vi jo ikke bruge til noget, siger Mikkel Møller Kristensen.

- Jeg synes ikke, at de har meget troværdighed tilbage.

TV2 Fyn ville gerne have spurgt Kristian Blak om, hvordan han forholder sig til politianmeldelsen fra Kerteminde Kommune, hvad Grønnely vil gøre ved de 20 påbud virksomheden har fået fra Sikkerhedsstyrelsen for alvorlige fejl på elinstallationerne i Gilleleje, hvad han mener om anklagerne for brud på overenskomsten på Grønnelys byggepladser og hvorfor der ikke som lovet blev lavet seniorfællesskab i Langeskov.

Kristian Blak ønsker ikke at stille op til interview.