Efter to ugers klima-kampagne sluttede TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende arbejdet af på Jernbanegade i Odense med brunner, quiz og æblemost - og kampagnen viste sig at være en øjenåbner for de medvirkende.
Kasper Solberg så frem til en uge uden bil, men så ramte hverdagen med mange timer i bus og på cykel og kun få timer sammen med familien. Hvis der fortsat skal være liv på landet, må der være en accept af, at folk har brug for en bil, mener han.
En friskere start på dagen, mere motion og hurtigere gennem trafikken. I en arbejdsuge skiftede Marianne Lunde Hansen sin bil ud med en cykel og blev positivt overrasket. - Jeg har været doven, fordi bilen bare har været tilgængelig, siger hun.
Klimareduktioner måles i forhold til året 1990. Men hvor sort så det egentlig ud dengang? Svaret findes måske på en tidsrejse i Edvin Hansens Skoda Favorit GLXi.
Om få år bliver togtrafikken tværs over Fyn flyttet til nye skinner til høj hastighed. Det får de fynske kommuner til at drømme om lokaltog på de ledige skinner.
Syddansk Universitet har et klimacenter, forsker i at fremme cyklisme og vil mindske sin CO2-udledning. Men samtidig har universitetet en af Odenses største gratis parkeringspladser til studerende og ansatte. Der er kun p-plads til hver tiende, svarer universitetsdirektør.
Størstedelen af odenseanerne er imod bilbegrænsninger som hastighedsnedsættelser, vejlukninger og færre parkeringspladser, viser ny måling. På gågaden i Odense er folks holdninger delte, og det samme er tilfældet hos politikerne.
Kan det lade sig gøre at parkere bilen og tage bus og cykel i stedet, når man bor på landet? For Kasper Solberg på Nordfyn betyder det mange timers ekstra transport. - Jeg ved ikke, hvor fedt et projekt det her er lige nu, siger han.
Elbiler tegner sig på landsplan for 55 procent af alle nyindregistrerede biler i 2024. På Fyn går det endnu stærkere med at skifte til el. Det er der flere gode grunde til, mener forhandler i Bogense.