Venstres allerøverste budskab i valgbrochuren har navnet ”Branding af det kreative”.
Direkte konfronteret med sit udspil i aftenens udgave af ”10 minutter” på TV 2/Fyn, siger Jan Ole Jakobsen, at han er klar til at bruge penge på at fortælle omverdenen om de gode kultur-historier fra Langeland.
Hvor meget brandingen skal koste, må vælgerne foreløbigt vente med at få svar på. Langeland Kommune bruger i dag 300.000 kroner om året på branding, oplyser kommunen til TV 2/Fyn.
- Vi har ikke sat øre og kroner på, hvad det vil koste. Men selvfølgelig er vi nødt til at yde noget ekstra til vores turisme- og erhvervsforening, siger Jan Ole Jakobsen.
Den slags branding er ikke alle kommuners kop te. I Lolland Kommune er kommunaldirektør Thomas Knudsen tidligere på året citeret hos altinget.dk for at sige:
- Mange af de branding-kampagner, man ser fra kommuner, har først og fremmest værdi i forhold til at understøtte ens selvforståelse. Jeg tvivler på, hvor meget reel betydning de har for at præge eksempelvis potentielle tilflytteres valg af bopæl. Du kan tørre røv i den slags kampagner.
Men det får ikke Jan Ole Jakobsen til at ryste på hånden.
- Det kan godt være, de har prøvet noget, der ikke virker. Men så må vi prøve at være lidt mere kreative end dem, siger han blandt andet i ”10 minutter”.