Spidskandidat vil satse skattekroner på ”branding af det kreative”

Venstres spidskandidat på Langeland er klar til at åbne pengekassen for en kampagne, der skal skaffe flere borgere og turister til øen. Men han ved ikke, hvad det skal koste - eller om det virker.

Venstres allerøverste budskab i valgbrochuren har navnet ”Branding af det kreative”.

Direkte konfronteret med sit udspil i aftenens udgave af ”10 minutter” på TV 2/Fyn, siger Jan Ole Jakobsen, at han er klar til at bruge penge på at fortælle omverdenen om de gode kultur-historier fra Langeland.

Hvor meget brandingen skal koste, må vælgerne foreløbigt vente med at få svar på. Langeland Kommune bruger i dag 300.000 kroner om året på branding, oplyser kommunen til TV 2/Fyn.

- Vi har ikke sat øre og kroner på, hvad det vil koste. Men selvfølgelig er vi nødt til at yde noget ekstra til vores turisme- og erhvervsforening, siger Jan Ole Jakobsen.

Den slags branding er ikke alle kommuners kop te. I Lolland Kommune er kommunaldirektør Thomas Knudsen tidligere på året citeret hos altinget.dk for at sige:

- Mange af de branding-kampagner, man ser fra kommuner, har først og fremmest værdi i forhold til at understøtte ens selvforståelse. Jeg tvivler på, hvor meget reel betydning de har for at præge eksempelvis potentielle tilflytteres valg af bopæl. Du kan tørre røv i den slags kampagner.

Men det får ikke Jan Ole Jakobsen til at ryste på hånden.

- Det kan godt være, de har prøvet noget, der ikke virker. Men så må vi prøve at være lidt mere kreative end dem, siger han blandt andet i ”10 minutter”.

Hvad er 10 minutter

Oversigt

    Oversigt