Motoren ændrer alt
Ulriks familie drev formegentligt første gang fra land i et fiskerfartøj hen mod sidste halvdel af 1600-tallet.
Dengang drev Herman Thomesen rundt i en båd med seks sildegarn, hvor der var plads til 60 tønder fisk – altså omkring seks ton. Herman Thomesen er Ulriks tiptiptiptiptiptipoldefar, og det gør Ulrik til den 10. generation af fiskere i sin familie.
Fiskeriet kan dog dateres meget længere tilbage. Tilbage til 4.000 år før Kristus. Det fortæller Ole Mortensøn, der er forfatter og tidligere museumsinspektør på Langelands Museum i Rudkøbing.
- Fra den tid har man beviser for, at fiskeriet har fundet sted. Vi ved ikke, hvor stort det har været, men det har nok været ganske stort, fordi de beboelser, man har fundet, ligger alle kystnært.
Dengang var fiskeriet en måde at sikre mad på bordet. Siden har fiskeriet udviklet sig til et erhverv. Et frit, liberalt erhverv, der for alvor brød frem da motoren kom til Bagenkop i starten af 1900-tallet.
Langsomt udfasede den store dele af garnfiskeriet til fordel for mere effektive fangstredskaber, der skulle vise sig at dukke op i løbet af de kommende årtier.
- Danmark var en af de første lande, som lavede en petroleumsmotor. Man kunne sætte en motor ombord i et ældre fiskefartøj, og pludselig kunne man tage meget længere væk, hvor man ikke havde været før, fortæller Ole Mortensøn om opfindelsen.
Det var fiskeren Niels Theodorsen, der i 1904 var en af de første bagenkoppere, der fik en motor i sit fiskefartøj. En motor med fire hestekræfter fra Rudkøbing, som hurtigt fik andre fiskere overbevist om den nye teknologi, og at den ville bane vejen for mere effektive fangstmetoder og give udsigt til flere penge.
Formegentlig var det også motorens opmærksomhed i fiskerbyen, der fik Ulrik Kølle Hansens oldefar, Valdemar Kølle, til at flytte til Bagenkop fra Lolland for at fiske i det sydfynske øhav. I 1913 kunne han sejle fra Bagenkop Havn i kutteren Svalen med seks hestekræfter.
I dag kan en motor i et fiskefartøj måske lyde som en lille ting, men for fiskerne i starten af 1900-tallet var det præcis, hvad der skulle til for at fange nok fisk til at leve af fiskeriet.
Med motorer ombord kunne fiskerne pludselig komme hurtigere rundt på den åbne, blå slette - selv i modvind.