Storstrømsbroen kan genbruges på Langeland: Jette håber stadig på nyt færgeleje

Det undersøges lige nu, om den gamle Storstrømsbro kan genbruges på Langeland til et nyt færgeleje. Transportpolitikere fra Venstre, Radikale og SF kalder forslaget spændende.

Jette Benzon driver en lille fiskeriforretning på færgehavnen på Langeland. 

Og hun håber, at der kan bygges en fremskudt færgehavn i Langelandsbæltet. Det vil nemlig betyde mange flere turister til Langeland. 

- Det ville betyde, at de, som kommer øst fra, vil have en meget nemmere adgang til Danmark og til Langeland, siger Jette Benzon til TV 2 Fyn.

quote Fremskudt færgehavn og rute 9 har stor betydning for Langeland og Lolland, og vi ønsker en statslig forundersøgelse af en fremskudt færgehavn

Rasmus Helveg Petersen, Trafikordfører, Radikale Venstre

Et nyt færgeleje blev ellers afvist for en måned siden af transportminister Benny Engelbrecht (S), da regeringen fremlagde deres plan for fremtidens infrastruktur. 

Men nu kan et nyt færgeleje alligevel komme på tale. 

I hvert fald regner Storstrømsbroens rådgivende ingeniør- og arkitektfirma på, om den gamle Storstrømsbro kan genanvendes til et nyt færgeleje på Langeland.

- Vi regner på, om det kan lade sig gøre at genbruge dele af broen i Langelandsbæltet, siger direktør og arkitekt Philip Rasmussen fra det rådgivende ingeniør og arkitektfirma By og Landskab i Nakskov.

Firmaet, som beskæftiger sig med regional udvikling, står også bag den efterhånden ti år gamle idé om at bygge en fremskudt færgehavn ved Tårs.

Lige nu regner virksomheden By og Landskab på, om man kan genanvende den gamle Storstrømsbro på Langeland til at lave et fremskudt færgeleje.
Lige nu regner virksomheden By og Landskab på, om man kan genanvende den gamle Storstrømsbro på Langeland til at lave et fremskudt færgeleje.
Foto: Thomas Greve

Godt modtaget 

Den nye Storstrømsbro forventes at stå færdig i 2024, og til den tid skal den gamle bro rives ned. 

Broen fra 1937 består af mange tusinde tons stål og beton, som måske kan genbruges til opførelsen af en fremskudt færgehavn i Langelandsbæltet.

I dag er sejltiden mellem Langeland og Lolland 45 minutter, fordi færgen skal snegle sig afsted i en smal sejlrende i det lave farvand ved Tårs. Ved at bygge en fremskudt færgehavn tre kilometer ude i Langelandsbæltet, kan sejltiden mere end halveres til 22 minutter.

- Vi ved ikke endnu, om det kan betale sig, men det finder vi ud af. Folketinget har fokus på bæredygtighed og miljø, og af samme grund skal Spodsbjerg-Tårs forbindelsen være CO2-neutral, siger Philip Rasmussen.

Forslaget er blevet modtaget med stor interesse af en række transportpolitikere, som i de her uger sidder og forhandler med regeringen om en ny infrastrukturplan og investeringer for 160 milliarder kroner frem til 2035.

 - Genbrug er jo en fantastisk ting generelt set, og hvis vi kan genbruge dele af den gamle Storstrømsbro, vil det være genialt. Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre, men vi vil gerne have det undersøgt, og derfor vil vi i forbindelse med forhandlingerne kræve en statslig forundersøgelse, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.

quote Der er mange dygtige ingeniører i Danmark, som har lavet havneanlæg under mere komplicerede strømforhold end ved Tårs

Philip Rasmussen, direktør og arkitekt, By og Landskab

Radikale og SF bakker også op om ideen, hvis den kan gennemførest.

- Fremskudt færgehavn og rute 9 har stor betydning for Langeland og Lolland, og vi ønsker en statslig forundersøgelse af en fremskudt færgehavn, herunder en undersøgelse af, om det er muligt at genbruge Storstrømsbroen, siger den radikale trafikordfører Rasmus Helveg Petersen.

- Det skal jo være så grønt og så billigt som muligt samtidig med, at det skal være ordentligt. Og hvis man kan genbruge elementer fra Storstrømsbroen i et projekt som det her eller i andre projekter, så er det da bare en rigtig god idé, siger SF's trafikordfører Anne Valentina Berthelsen.

Ingeniører vil kunne løse udfordringer

Forslaget om at bygge et brohoved på piller ud til en fremskudt færgehavn kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht for nylig sagde nej til projektet.

- De undersøgelser, (foretaget af Sund &Bælt, red.) der foreløbig er lavet, peger på, at det ikke kan lade sig gøre selv. Dels på grund af miljøudfordringer, men også fordi, det i givet fald ville skabe en usikker havn, som man ikke ville kunne lægge til i en lang række vejrmæssige omstændigheder, sagde ministeren i et interview til TV 2 Fyn.

Direktør Philip Rasmussen forstår ministerens bekymring, men det er et problem, som kan løses med eller uden genbrug af Storestrømsbroen, siger han.

- Vandet fra Botniske Bugt løber igennem Langelandsbæltet, og det skal selvfølgelig håndteres og tages alvorligt. Men det er heldigvis ikke en udfordring, som er ligeså kompliceret som at lande på månen. Der er mange dygtige ingeniører i Danmark, som har lavet havneanlæg under mere komplicerede strømforhold end ved Tårs, siger Philip Rasmussen

TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med transportminister Benny Engelbrecht, men han har ikke ønsket at kommentere forslaget, fordi han i øjeblikket forhandler infrastrukturplanen med folketingets partier.

Oversigt

    Oversigt