Vejdirektoratet granskes efter brokritik

Vejdirektoratet skal analyseres af eksterne konsulenter, fordi Folketingets statsrevisorer skarpt har kritiseret, at danske broer - som Langelandsbroen - og veje ikke vedligeholdes tilfredstillende.

Trods halvanden milliard kroner, som regeringen og Dansk Folkeparti i 2002 afsatte i perioden 2004-07, viste Langelandsbroen sig i oktober 2007 at være holdt sammen af plastposer og træklodser.

Derfor bestilte transportminister Lars Barfoed en uvildig analyse af Vejdirektoratet samt efterslæbet. 

Det skete i aftalen fra januar i år om grøn transportpolitik. Her bruges 625 millioner kroner til ekstraordinær vedligeholdelse af veje. De fleste penge bruges i år, mens resten bruges næste år, oplyser ministeren i et notat om sagen fra rigsrevisor Henrik Otbo.

Analysen af direktoratet skal blandt andet afklare, hvordan vedligeholdelsen kan effektiviseres. Ministeriet og direktoratet aftalte i en resultatkontrakt, at efterslæbet 2004-07 skulle stige, skønt det var forudsat at falde.

Det fremgik ifølge Statsrevisorerne hverken af aftalen, kontrakten eller finansloven, at Vejdirektoratet årligt skulle effektiviseres med to procent, hvis efterslæbet skulle indhentes i 2010.

Vejdirektoratet skal fremover rapportere løbende om utilstrækkelig vedligeholdelse. Rigsrevisor er tilfreds med transportministerens redegørelse, men vil fortsat følge vedligeholdelse, resultatkontrakt samt effektivisering af arbejdet.
 
/ritzau/

Oversigt

    Oversigt