Letbane-byggerod fortsætter, men: - Nu bliver det virkeligt

Det bliver udenlandske firmaer, der skal anlægge stationer og bygge vognene til Odense Letbane.

Onsdag underskriver Odense Letbane to store kontrakter med et tysk og et spansk firma. Firmaerne skal levere transportsystemet og letbanevognene til den 14 kilometer lange strækning fra Tarup Center til Hjallese Station.

Spanske Comsa skal stå for master og letbanestationer, og det tyske selskab Stadler skal levere vognene. 

Folkene bag letbanen kalder selv dagen for en milepæl i hele projektet. 

- Det bliver næsten ikke større, mener Mogens Hagelskær, administrerende direktør i Odense Letbane.

Ifølge direktøren betyder underskrifterne, at letbanearbejdet, der for mange odenseaneres vedkommende indtil nu har været ét stort byggerod, bliver meget mere konkret. 

- Dem vi skriver kontrakt med i dag er lige præcis dem, der skal lægge skinnerne og bygge togene. Så det begynder at blive mere virkelighedsnært, når vi får skrevet kontrakterne under, siger Mogens Hagelskær.

Flere bydere

Valget er efter en længere udbudsproces faldet på Comsa og Stadler. Mogens Hagelskær fortæller, at Odense Letbane naturligt har gået efter den mest fordelagtige pris.

- Vi har haft intense forhandlinger med rigtig mange forskellige bydere, så der har været hård konkurrence lige til det sidste. Comsa og Stadler har lagt et stort arbejde i at byde på letbanen, fordi Odense er en attraktiv by. Derfor har de vundet, siger Odense Letbanes direktør. 

Inden længe vil odenseanere se, hvordan de 15 letbanestationer skyder op. I 2020 skal letbanen stå færdig.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.
 

 

Oversigt

    Oversigt