Elbilejer: - Jeg sparer 6.000 kroner ved at skifte min elbil ud med benzin

Med stigende energipriser og en ny aftale for Clevers kunder, er det blevet dyrt at køre elbil - det sker på samme tid, som en helt ny lynladepark bliver indviet ved Nørre Aaby.

Opdatering
Clock30. sep 2022, kl. 15:18
Artiklen er opdateret med svar fra Clever.

Jens Hjorth lader sin elbil op.

Men det gør han snart ikke længere. Han har nemlig sat sin elbil til salg på grund af de stigende elpriser.

- Det er en bombe under min økonomi. Så jeg siger farvel til el og går tilbage til benzin, siger han.

Onsdag offentliggjorde Clever, der står bag Danmarks største ladenetværk, at de ændrer markant i sine abonnementer på grund af elpriserne. Det betyder, at kunder hos Clever fra 1. januar ikke længere til en fast pris kan lade deres elbil så meget, som de vil.

Og det er netop, hvad Jens Hjorth står over for.

- Mit abonnement stiger med 120.000 til 130.000 om året, og jeg kan spare 6.000 om måneden på at skifte tilbage til benzinbil. Jeg lagde jo et budget for, hvor meget skal jeg afdrage og hvor meget, jeg skal betale til el. Den er jo fuldstændig vasket væk nu, fastslår han.

Jens Hjorths bil her bliver ladet op, men det skal være slut. Han vil tilbage til benzin.
Jens Hjorths bil her bliver ladet op, men det skal være slut. Han vil tilbage til benzin.
Foto: Anders Høgh


Clever: Man burde stadig kunne spare penge på el

TV 2 Fyn har bedt Clever om at lave en udregning på, hvor meget en kunde som Jens Hjorth generelt set skal betale.

Det er værd at nævne, at el- og benzinpriser varierer time for time, og det er forskelligt, hvor langt biler kan køre på literen eller en opladning, men ifølge Clever burde det fortsat være billigere for kunderne at køre på el.

Ifølge Clevers udregning vil der være en besparelse på 1.289 kroner om måneden på el. Du kan se hele regnestykket herunder.

Se hele regnestykket

Ny ladepark

Jens Hjorth var ellers én af de fynboer, der kunne glæde sig over den nye el-ladepark med lynladere, der torsdag blev taget første spadestik til.

Den ligger på rasteplads Lillebælt ved Nørre Aaby og er planlagt til åbning til jul i år, så juletrafikken kan få gavn af hurtigt at lade bilen op.

I alt kommer der til at være 30 lynladepladser på Lillbælt Nord og Syd. Lynladerne kan lade op til 80 procent på kort tid.

Den nye ladepark er den første af sin slags, men det er blot én af mange, 


der de kommende år kommer fra en pulje på 500 millioner kroner, kommer til at skyde frem, så det bliver lettere at være elbilejer. 

To kriser

Til forskel fra salgsplanerne af Jens Hjorths bil, er der blevet solgt rekordmange elbiler i 2022, og derfor er der et stort behov for at kunne lade bilerne, når man er på farten.

Men for mange lægger energikrisen en dæmper på glæden ved en elbil, fordi elpriserne er så høje på mange tidspunkter af døgnet.

- Lige nu er det måske ikke så attraktivt at investere i en elbil på den korte bane, men vejen ud af krisen er at investere i endnu mere grøn strøm og vedvarende energi, siger transportminister Trine Bramsen (S), der var med til at tage det første spadestik torsdag.

Transportminister Trine Bramsen tog første spadestik til ladeparken i Nørre Aaby.
Transportminister Trine Bramsen tog første spadestik til ladeparken i Nørre Aaby.
Foto: Anders Høgh

Forbrugerøkonom ved FDM Ilyas Dogru forklarer, at det stadig er billigere at være elbilejer end at køre i benzinbil, trods de store elprisstigninger. Og ifølge transportministeren er der andre gode grunde til at køre elbil.

- Det har en kæmpe betydning, at folk bliver ved med at investere i elbiler, for den grønne omstilling er vejen frem i forhold til klimakrisen, siger Trine Bramsen.

Ladeparker er en del af udrulningen af en mere veludbygget ladeinfrastruktur langs de danske motorveje, som blev vedtaget med "Infrastrukturplan 2035".

Opdatering
Artiklen er opdateret med en udregning fra Clever.