I det fynske folks tjeneste

Erhvervslivet i knæ: Digitalisering har hjulpet mig gennem krisen

Optimismen daler i de fynske virksomheder, hvor de frygter svigtende omsætning nu under den anden nedlukning. Hos Yellow Carry i Middelfart, har Carry Bennike fundet en løsning, og den er digital.

Carry Bennike er indehaver af butikken Yellow Carry i Middelfart Foto: Anna-Sofie Pedersen

Inden nogen kendte til corona, klarede Yellow Carry sig fint med en forretning på hovedgaden i Middelfart, en webshop og en Instagram-profil, men så lukkede landet, og kunder med bærerposer og lune dankort i lommerne forsvandt fra bybilledet.

Nedlukningen har også været særlig hård ved de fysiske forretninger, men hos Yellow Carry bliver de mange timer i butikken uden kunder nu i stedet brugt i den digitale verden.

- Kunderne er der stadig, de sidder bare derhjemme, og det retter vi ind efter, konstaterer Carry Bennike, indehaver af Yellow Carry.

Læs også Frisør om forlænget nedlukning: - Det skræmmer mig helt vildt

I løbet af 2020 har Erhvervshus Fyn flere gange undersøgt krisens konsekvenser for de fynske virksomheder. De undersøgelser viser, at under den anden nedlukning er optimismen i det fynske erhvervsliv dalende og det forventede underskud stigende.

Men selvom frygten for nedgang i omsætningen er steget i løbet af året, har mange virksomheder også fundet en løsning. Og for manges vedkommende har den været en øget digitalisering.

Det digitale prøverum

Hos Yellow Carrys er det især en stykret indsats på det sociale medie Instagram, der har sikret, at omsætningen stadig er mere end acceptabel her under den anden nedlukning.
På Instagram poster Carry Bennike billeder af sig selv iklædt butikkens varer og svarer på spørgsmål om pasform og kvalitet. Alt sammen noget, der før de to nedlukninger blev klaret bag forhænget i prøverummet eller hen over disken.

- Den nye forretingsmodel kræver lidt ekstra af os, men vores kunder har stadig behov for vejledning og hjælp, siger Cary Bennike.

Læs også Danseskole trodser corona: Underviser 100 hold hver uge

Hos Yellow Carry er de meget bevidste om, at en god oplevelse er med til at holde på kunderne.  Derfor ved Carry Bennike også godt, at hun skal være mere tilgængelig nu på de sociale platforme, end hun plejer at være i butikken.  

- Jeg er på arbejde 24/7 nu, men det gør mig ingenting, siger Carry Bennike.

Fynske virksomheder frygter nedlukning

I maj, juni og oktober undersøgte Erhvervshus Fyn, hvilke økonomiske konsekvenser coronakrisen har for de fynske virksomheder. Siden de første målinger er situationen blevet værre hos virksomhederne, og forårets optimisme er skiftet ud med frygt.
Omsætningen for hele 2020 vurderes nu til at få et fald på minus 10 procent. Det er en dobbelt så stor nedgang, som det blev vurderet til af virksomhederne i uge 21-27.

Diagrammet/grafen viser udviklingen i de fynske virksomheders vurdering af, hvordan omsætningen vil se ud for hele 2020.

Kilde: Erhvervshus Fyn

Hos Yellow Carry frygtede indehaveren også endnu en nedlukning og konsekvenserne af den, men i den digitale verden er der netop mulighed for at lokke flere til sin butik, fordi den ikke er begrænset af geografi.

Den fordel har Carry Bennike draget nytte af. Hun har under nedlukningerne fået en langt større kundekreds, opmærksomhed fra folk, hun aldrig havde tænkt, ville falde over hendes forretning, og så bliver hun også selv inspireret af andre og deres metoder, digitale løsninger og online markedsføring.  

- Nu bliver jeg kontaktet af bloggere fra hele landet, og jeg finder også selv nye forhandlere på Instagram, jeg ikke ellers ville være faldet over, fortæller Carry Bennike.

Digitalisering som en løsning

I Erhvervshus Fyns undersøgelse peger mange virksomheder også på, at en digitalisering er et vigtigt ressourceområde, hvis man skal klare sig bedre om et eller to år sammenlignet med i dag. Og modet på det digitale er også vokset i takt med, at coronakrisen ser ud til at trække mere ud end først forventet.

Hos Yellow Carry har investeringen i det digitale været en vellykket satsning, der afspejler sig i omsætningen.

- Min omsætning er uden tvivl steget, fortæller Carry Bennike.

Hos Hesehus i Odense udvikler de digitale løsninger, og de har under krisen mærket en øget efterspørgsel på netop deres viden om for eksempel webshops.

Læs også Her er forklaringen: Derfor kan flere butikker i Rosengårdcentret fortsat holde åbent trods nedlukning

- Det har været overvældende. 2020 er vores bedste år nogensinde, fortæller Lars Hedal, direktør i Hesehus.

- Virksomhederne var usikre og afventende under første bølge i foråret, men nu virker det til, at mange kan se potentialet i digitalisering, uddyber han.

Det er ikke kun en webshop, de desperate virksomheder vil have hjælp til at sætte op, for digitalisering er mere end e-handel. Den gode service er også et vigtigt element, når vante som uvante bevæger sig ud på nettet for at handle.  

- Der er et ønske om at give kunden en nemmere hverdag og en god oplevelse i det digitale univers, fortæller Lars Hedal.

Det er præcis, hvad Carry Bennike stræber efter at give sine kunder på den digitale platform. Foruden at tilbyde kunderne afhentning af bestilte vare i butikken, tilbyder hun derfor også at køre ud med varerne til sine kunder i Middelfart og omegn.

- Der bliver sat stor pris på, at jeg kommer ud, og så er det også sjovt at se, hvor mine stamkunder bor, fortæller Carry Bennike.

Post-corona

Poul Strandmark, formand for Dansk Industri Fyn, understreger, at konsekvenserne af corona er forskellige fra et erhverv til et andet. Selvom store dele af detailbranchen har kunnet rykke online, mener han ikke, det er en løsning, der er så enkel, som den lyder. 

- Det er en skrøne, at man bare kan rykke butikken online, fortæller Poul Strandmark og uddyber:

- Der er mange nye systemer i den online verden, og hvis man ikke er vant til at være der, skal man sætte sig ind i nye ting og forvente nogle merudgifter, man ikke er vant til. 

Carry Bennike nikker genkendende til, at Yellow Carry skal passes og plejes på en anden måde i den digitale verden end i den fysiske. Hun er dog ikke i tvivl om, at når folk igen kan gå i byen og handle, så skal den digitale forretningsmodel stadig plejes:

- Vi er kommet på de sociale medier og i den digitale verden for at blive. Platformene giver mulighed for noget anderledes og kreativt, siger hun.