Lene mistede seng til 62.500 kroner - nu er der uventet hjælp
kopieret!
62.500 kroner gav Lene Hyldeberg Sørensen for en ny seng i august i Bolighuset Werenberg, men inden den blev leveret, gik virksomheden konkurs.
Alle pengene var tabt, og der var intet, hun kunne stille op, fortalte hun til TV 2 Fyn i oktober.
Nu har hun dog alligevel modtaget sengen fra producenten Auping, som har valgt at forære hende den dyre seng. De ringede til hende for at overbringe hende nyheden.
- Jeg måtte lige sætte mig ned, for jeg småtudede lidt. Det var over al forventning. Jeg havde virkelig snart behov for at få en ordentlig seng med elevation, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
Producenten har ligesom Lene Hyldeberg Sørensen heller ikke fået sine penge efter konkursen, men den vælger alligevel at forære hende sengen.
- Det er enestående, det som de har gjort. De gør det, fordi “de er ordentlige”, siger de. Der findes stadig empati i så store virksomheder. De fortjener al mulig credit, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
Er sengen god at sove i?
- Pragtfuld. Det kan ikke beskrives. Hvis man har gået med forskellige skavanker, som jeg har, kan man allerede efter et par dage mærke det i forhold til smerter, fortæller hun.
Lene Hyldeberg Sørensen har som det eneste skullet betale for levering og montering på 1.500 kroner - og så selvfølgelig de 62.500 kroner hun betalte for sengen i august.
Lene mister ny seng og 62.500 kroner ud af det blå - og der er intet, hun kan gøre
I årevis sparede Lene Hyldeberg Sørensen sammen til en særlig seng til 62.500 kroner. Inden hun fik sin seng leveret, gik Bolighuset Werenberg konkurs.
Lene Hyldeberg Sørensen fra Fredericia føler sig snydt for 62.500 kroner, som hun havde brugt på en ny seng.
Sengen købte hun 22. august, men i denne uge er Bolighuset Werenberg i Brenderup gået konkurs, og nu står hun til at tabe alle pengene.
- Jeg er vred, frustreret og ked af det. Jeg stamper ikke lige 62.500 kroner op af jorden igen til en ny seng, siger Lene Hyldeberg Sørensen, der er fleksjobber.
- De penge havde vi sparet sammen til i nogle år efterhånden.
Werenberg: Derfor gik forretningen konkurs
Sengen skulle have været leveret om to uger, men den bliver hos producenten.
- Vi får ikke en krone. Det er de store kreditorer, der har førsteprioriteret, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
Når en virksomhed går konkurs, er man som kunde dårligt stillet, oplyser Forbrugerrådet Tænk. Det er kun i få tilfælde, at man kan få sine penge tilbage.
I en pressemeddelelse, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af, oplyser Bolighuset Werenberg, at møbelforretningen er gået konkurs efter store økonomiske vanskeligheder på grund af stigende nethandel og ændret kundeadfærd. Selskabet blev begæret konkurs torsdag.
TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med møbelforretningens ejer, Torben Werenberg. Det har ikke været muligt.
Derfor købte hun en seng til 62.500 kroner
Forretningen har solgt møbler lige op til konkursen, og det irriterer Lene Hyldeberg Sørensen, at butikken ikke har advaret sine kunder om den mulige konkurs, der får store økonomiske konsekvenser for hende og mange andre.
- Jeg tror, de har vidst 22. august, hvilken vej det gik. Jeg føler faktisk, jeg har været med til at donere 62.500 kroner til dem, siger hun.
Hun fortryder i dag, at hun betalte sengen kontant tilbage i august.
Hvorfor skulle du have så dyr en seng?
- Denne gang skulle vi ikke nøjes med det næstbedste. Mere væsentligt så har jeg behov for en elevationsseng af helbredsmæssige årsager, så jeg skal have hævet benene, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
- Sengen kunne gøre, at jeg langt om længe kunne få noget nattesøvn. Det er ren røv.
Hvad gør du nu så?
- Jeg sparer op igen.
I foråret offentliggjorde bolighuset et underskud på 18 millioner kroner. Det familieejede bolighus har eksisteret siden 1964.