Morten Olsen sælger brugte biler, og som noget relativt nyt sælger han også brugte elbiler.
- Folk tager dem godt til sig, så ja, vi bilforhandlere henter brugte elbiler hjem nu, siger han.
Han er indehaver af Fyns Bilsalg i Bogense, en traditionsrig lokal virksomhed, der er gået i arv mellem generationer. I mange år er der blevet handlet benzin- og dieselbiler på stedet, men nu beder mange kunder om hjælp til at skifte fossilbilen ud med en elbil.
Markedet for elbiler er lidt af en jungle, men som bilforhandler er man bare nødt til at følge med og være klar, når efterspørgslen er der.
- Der kommer nogle prisdyk og vilde leasingtilbud, men markedet er ved at stabilisere sig. Så nu tør vi godt sætte elbiler på lager, så vi kan få gang i det salg også, siger Morten Olsen.
Flere fynboer skifter til elbil
Friske tal på salget af elbiler afslører, at Fyn er i overhalingsbanen, når det gælder skift fra fossilbiler til elbiler.
På landsplan er 55 procent af alle nyindregistrerede biler i 2024 en elbil, men på Fyn er vi foran med 60 procent.
Især i Nordfyns Kommune går det stærkt. Her er man i front med 67 procent. Det vil sige, at næsten syv ud af ti nyindregistrerede biler på Nordfyn er elbiler.
Så mange elbiler er der i din kommune
Ifølge Morten Olsen er der flere gode grunde til, at lige netop Nordfyn topper listen.
- Mange nordfynboer arbejder i Odense, Middelfart eller Nyborg, som ligger forholdsvis tæt på, altså inden for rækkevidden for en elbil, lyder det fra den nordfynske bilforhandler.
Han betegner faktisk hele Fyn som et relativt lille geografisk område med korte afstande, som derfor er velegnet til biler med begrænset rækkevidde.
- Her på Nordfyn spiller det også ind, at der er en god infrastruktur på ladestationer. Kommunen har været opmærksomme på at understøtte udbygningen af ladestandere, fortæller Morten Olsen.
Så mange ladepunkter er der i din kommune
Stadig kun få elbiler på vejene
Det skal dog også med i regnestykket, at der stadig kører mange benzin- og dieselbiler. På Nordfyn udgør elbilerne stadig kun seks procent af den samlede bestand af biler.
Morten Olesen er da heller ikke forelsket i elbiler. Han ser stadig en berettigelse for benzin-, diesel- og hybridbiler. Men han forsøger at navigere efter, hvad kunderne efterspørger.
- Vi sælger fint med biler, og det er en blandet skare. Lige nu er det bare vigtigere end nogensinde før at have styr på sit behov, når man køber bil.
Som en naturlig opfølgning på det stigende salg af elbiler er Morten Olsen nu ved at etablere et par nye lynladere i samarbejde med Circle K.
- Hele den her grønne omstilling kræver, at vi også følger op. Så om nogle uger er vi klar til at tilbyde lynladning her i Bogense, siger Morten Olsen.