Motion gør skolebørn kvikkere og gladere

Skolereformen skal give plads til mere daglig motion. Det har en række skoler allerede gjort med succes.

En række skoler rundt i landet har allerede taget forskud på den nye skolereform og er i fuld gang med at integrere idræt og bevægelse i dagligdagen.

På foreløbig seks såkaldte profilskoler har Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) sammen med Dansk Skoleidræt siden 2012 målrettet arbejdet med sagen. Flere er på vej.

Forskningen dokumenterer, at motion og bevægelse øger børns indlæring. Samtidig styrkes deres sociale kompetencer og hjernens udvikling. Det er den viden, som de foreløbig seks profilskoler nu bruger i praksis.

Vibeskolen i Nyborg Kommune er en af dem. Her lærer eleverne om udsagnsord og navneord via boldleg eller en hentediktat, hvor ordene skal findes rundt omkring i området. Skolen arbejder konsekvent på at bruge bevægelse direkte i undervisningen.

- Vi mærker, at børnene er mere motiverede. De er mere vågne, og koncentrationen er bedre. Det gælder generelt. Til de idrætssvage børn, som er motorisk svage eller overvægtige og ikke dyrker motion selv, har vi desuden lavet et særligt hold, siger skoleleder på Vibeskolen Karen Rasmussen.

- Dér er resultaterne næsten endnu mere fremtrædende. For deres selvværd vokser, de kan bedre være med i frikvartererne og blomstrer op. Glade børn har jo mere energi, siger hun.

- Vi har arbejdet med det her i seks-syv år. Først på en lang række børneinstitutioner landet over. Så vi ved, det virker, og de foreløbige tilbagemeldinger går entydigt på, at mere bevægelse gør en positiv forskel, siger DGI's formand, Søren Møller

DGI og Dansk Skoleidræt mærker øget interesse fra andre skoler, der vil certificeres som profilskoler. Der er indgået aftaler med yderligere fire skoler, og yderligere 10 skoler overvejer at gå med i projektet.

Oversigt

    Oversigt