Smart teknik på Storebælt: Sensorer sparer millioner

Mobile sensorer på jernbanen over Storebæltsbroen betyder millionbesparelser for Sund&Bælt.

Sund & Bælt har gennem de gennem de sidste par år haft sensorer placeret på jernbanen ved Nyborg Station.

Sensorerne kan blandt andet måle på sætningen i jernbanesporet. Sensorerne kan opfange, hvis der kommer sætninger eller såkaldte vridninger i sporet.

- Ved at sætte sensorer på skinnerne kan vi få direkte besked, hvis der er behov for yderligere vedligehold på jernbanen. Det kan spare os for en del timers manuelt vedligeholdsarbejde, da en medarbejder ikke længere skal ud på jernbanen og manuelt måle på sporets sætning. På den måde bidrager testanlægget til effektivisering og besparelser, siger Flemming Saxtorph, Driftsleder i Sund & Bælt.

Forsøg med sensorer på broen

Som noget nyt har Sund & Bælt opsat et testanlæg med sensorer uden på Vestbroens jernbane. Der sker i samarbejde med Railmontor, fortæller Sund&Bælt i en pressemeddelelse.

Målet er at effektivisere driften og vedligeholdelsen på Storebæltsforbindelsen gennem brug af ny teknologi.

Sensorerne på Vestbroens jernbane indhenter så data fra banen, og det gør, at Sund & Bælt på sigt kan spare tid på vedligeholdsarbejdet.

Mobile sensorer

Testanlægget er mobilt, og dek kan nemt kan pilles ned og flyttes til andre steder på jernbanen, hvor Sund & Bælt ønsker at måle.

- Det mobile testanlæg består af sensorer, der er placeret i midten på betonsvellen i sporet, men også af et solcellepanel og en såkaldt gateway ved siden af jernbanen. Solcellepanelet leverer strøm til gatewayen, mens gatewayen indsamler data fra sensorerne, som videresendes til et dashboard, der viser måleresultaterne, fortæller Flemming Saxtorph.

Sparer millioner ved brug af ny teknik

Testanlægget med sensorer kan også benyttes ved udgravninger tæt på sporet, hvor Sund & Bælt sparer mandskab til overvågning af udgravningen, da systemet klarer overvågningen.

Sensorerne på Storebæltsforbindelsen er et led i den forstærkede satsning på ny teknologi, som Sund & Bælt har indledt.

Ved hjælp af ny teknologi ønsker Sund & Bælt at skære mindst 30 millioner kroner af Storebæltsforbindelsens årlige vedligeholdsbudget.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

Oversigt

    Oversigt