Storebæltsbroen lugter sig frem til svovlsyndere

En kunstig næse monteret på Storebæltsbroen fanger skibe, som udleder for meget svovl. Den kunstige næse blev sat i drift i 2015 og fortsætter indtil videre også i 2017.

Skibe, som sejler gennem Storebælt, bliver overvåget af en svolv-sniffer ved Storebæltsbroen. Snifferen har siddet på broen siden 2015. Sniffer-ordningen stod  til at udløbe i januar, men kommer nu til at fortsætte, oplyser Miljøstyrelsen.

Skibenes udledning af svovl bliver overvåget, fordi svovl er skadelig for miljøet og for menneskers sundhed. Derfor er der regler om, at skibenes brændstof max. indeholder 0,1 procent svovl.

Overvågningen er også med til at sikre lige konkurrencevilkår i skibsfarten, så der ikke sejles med billigt brændstof med for meget svovl.

Indholdet af svovl i luften halveret

Siden 2015, hvor de svovlkravene blev indført i Nordsøen og Østersøen, er indholdet af svovl i luften over Danmark mere end halveret.

- Kontrollen med skibenes brændstof har indtil videre ført til, at Miljøstyrelsen har politianmeldt 13 rederier for brud på svovlreglerne. Snifferovervågningen giver et langt mere detaljeret billede af, i hvor høj grad skibene overholder svovlreglerne i danske farvande, end hvis man alene havde olieprøver, skriver Miljøstyrelsen.

Snifferovervågningen fra Storebæltsbroen forventes forlænget inden for den nuværende kontrakt og Miljøstyrelsen sender i løbet af foråret 2017 den mobile del af snifferovervågningen i EU-udbud.

Svovludledning fra skibsfart

 

Oversigt

    Oversigt