Storebæltsbroen må leve med is

Storebæltsforbindelsen har droppet forsøg på at undgå farlig overisning af pyloner og bærekabler, som flere gange har været skyld i lukning af broen.

Storebælt har i flere år forsøgt at finde en metode, der forhindrer dannelse af isklumper oppe i de høje dele på broen om vinteren, skriver Fyns Amts Avis.

Siden åbningen i 1998 har broen tre gange været lukket på grund af frygt for nedstyrtning af is, som fra de højder er livsfarlige for trafikanterne.

Men nu har Storebæltsledelsen definitivt opgivet at finde en løsning og vil i stedet blive bedre til at forudse problemerne og forbedre varslingen, så ulykker undgås.

Blandt de afprøvede metoder har været magnetisme, varmebehandling og nanoteknologi, og man har hentet eksperthjælp i Canada og Sverige, men uden held.

- I et laboratorium kan meget lade sig gøre. Men der er så mange hjørner og kanter på en bro. Og hvis der bare er to kvadratmeter på undersiden af en tværbjælke, kan det have katastrofale følger, siger John Jensen, chef for drift og vedligeholdelse på Storebælt til avisen.

Oversigt

    Oversigt