290 millioner kroner dyrere end planlagt - her er letbanens etape to

Odense Letbanes anden etape bliver cirka 290 millioner kroner dyrere, end det blev skitseret i 2015. Det fremgår af en ny rapport, som onsdag blev præsenteret for offentligheden og byrådet i Odense Kommune.

Hvis Odense Letbanes etape to skal gå hele vejen fra Seden til Odense Zoo, skal der lægges 7,3 kilometer nye skinner og etableres 14 nye stationer.  

Det fremgår af en ny rapport, som onsdag eftermiddag blev præsenteret for byrådet i Odense Kommune. 

Ifølge rapporten vil sådan et anlægsarbejde koste 2,12 milliarder kroner, hvilket er 290 millioner kroner dyrere end angivet i planen fra 2015, hvor prisen lød på 1,65 milliarder kroner angivet i prisindekset for 2014. 

Den reelle prisstignining på 290 millioner kroner dækker over, at projektet er blevet dyrere, og at man nu ved, hvad det koster at bygge næste etape.

Men faktisk er hovedforslaget i den nye rapport en kortere - og dermed billigere strækning - som i stedet skal gå fra Seden til Sukkerkogeriet i det centrale Odense. Dermed vil etape to i stedet koste 1,485 milliarder kroner.

Hvis det bliver indført, er prisen i stedet 1,485 milliarder kroner, og der vil i stedet skulle anlægges 4,9 kilometer nye skinner og etableres 10 nye stationer.

Af udredningsrapporten fra 2015 fremgik det ikke, hvad prisen var på den del af etapen, der går fra centrum til Odense Zoo. Derfor kan man heller ikke umiddelbart se, hvor meget dyrere den del af etape er blevet.

Den nye etape skal blandt andet gå igennem Vollsmose.
Den nye etape skal blandt andet gå igennem Vollsmose.

Splitter regningen   

I den nye rapport fremgår det, at udgiften til hovedforslaget til en pris på 1,485 milliarder kroner skal fordeles mellem Odense Kommune og staten, der skal betale henholdsvis 932 millioner kroner og 553 millioner kroner.

Hvis politikerne i stedet vælger at etablere strækningen fra Seden til Odense Zoo, som koster 2,12 millarder kroner, skal udgiften fordeles på 1.310 millioner kroner til Odense Kommune og 810 millioner kroner til staten. 

Derudover vil Odense Kommune også gå i dialog med Region Syddanmark om at få regionen til at bidrage til en etape to. 

Ved finansieringen af letbanens etape et finansierede Odense Kommune 48,1 procent af udgifterne, mens staten finansierede 47,6 procent og Region Syddanmark bidrog med de sidste 4,3 procent. 

I støbeskeen siden 2011

Med foreslaget om at lade en ny letbanestrækning starte i Seden og slutte ved Sukkerkogeriet vil det være muligt at fragte 8.400 passagerer dagligt.

Hvis strækningen derimod skal fortsætte til Odense Zoo, er det daglige passagertal i stedet 12.100.

Ifølge rapporten vil en ny letbanestrækning være med til at sætte gang i investeringer og beskæftigelse i området.

Letbanens etape et blev besluttet i 2011, og allerede dengang var en etape to på tale. Letbanepassagererne skal dog stadig vente længe på, at letbanen kører. I foråret blev det meldt ud at letbanens etape et først kører med passagerer omkring årsskiftet.

Odense Letbanes etape to

Byrådet i Odense Kommune skal afgøre fremtiden for letbanens etape to - blandt andet på baggrund af en ny rapport.
Byrådet i Odense Kommune skal afgøre fremtiden for letbanens etape to - blandt andet på baggrund af en ny rapport.
Foto: Odense Letbane