Ambitiøs klimaplan udfordrer: Transportbranchen efterlyser løsninger

Odense Kommunes nye klimaplan udfordrer fragtbranchen, som efterlyser effektive og klimavenlige lastbiler.

Hos Alex Andersen Ølund i Højme kører lastbilerne ud i døgndrift med blomster og grønt fra landets gartnerier til hele Danmark og Nordeuropa. 

Her mener direktøren, at politikerne i Odense har for høje ambitioner på klimaområdet i forhold til mulighederne for at køre klimavenligt.

quote Du kan begynde at købe ellastbiler nu, men de koster 3-4 gange så meget som almindelige lastbiler og kan kun køre 150 kilometer. Jeg tror ikke, udviklingen går så stærkt frem til 2030 på elbiler

Ib Andresen, direktør i Alex Andersen Ølund


- Det vil blive svært at lave vareleveringer, fordi det foregår på varebiler eller lastbiler, der i de fleste tilfælde kører på diesel. Du kan begynde at købe ellastbiler nu, men de koster 3-4 gange så meget som almindelige lastbiler og kan kun køre 150 kilometer. Jeg tror ikke, udviklingen går så stærkt frem til 2030 på elbiler, siger Ib Andresen.

Vil spare millioner af kilometer

Politikerne i Odense har netop fremlagt en klimaplan, hvor der skal reduceres med 150.000 ton CO2 frem til 2030. 

Det svarer til, at den samlede fossile trafik reduceres med 57 procent, eller at diesel og benzinbilerne i Odense kører 2,5 millioner kilometer mindre i døgnet end i dag. 

Kommunen vil indgå partnerskaber med fragtfirmaer og lave forsøg på en stor skala.

- Jeg synes, det er meget ambitiøst, hvis de vil indføre det. Skal du køre rigtig emissionsfrit, er der kun el eller brint. Men brintbilerne er slet ikke kommet endnu, siger Ib Andresen.

Byrådet i Odense mener, at odenseanerne har for få elbiler. I 2030 skal der være 40 procent elbiler, hvor tallet i dag er under tre procent. 

Køreskole uden elbiler

I LZ Køreskole i Odense vil Loay Zeraiq hellere end gerne skifte sine ni biler ud med elbiler. For ham er problemet, at elbiler kun kommer med automatgear. Tager man sit kørekort med automatgear, må man ikke køre manuelt.

-Derfor vælger alle elever at køre manuelt. Hvis den regel bortfaldt, ville jeg skifte alle mine biler ud til el. Det er godt for klimaet, du har billigere afgifter, du har el for 700 kroner om måneden, og det er fremtidens bil, siger Loay Zeraiq, der er direktør.

Han står for at skulle ansætte fem nye kørelærere og skal have fem biler mere på gaden. Men  indtil videre har Loay Zeraiq kun bestilt en enkelt elbil. 

Det er dog ikke alle, der er lige indstillet på at omstille til elbiler. 

Vil flytte sin virksomhed

Hos biludlejningsfirmaet lejenflyttebil.dk kommer man ikke til at skifte diesel og benzin ud med el eller brint. Heller ikke selvom der kommer områder, hvor fossilbilerne ikke må køre, såkaldte nulemissionszoner.

- Vi kommer ikke til at sætte elbiler ind, bare fordi Odense ønsker det, fortæller Benny Fjord, der er direktør i virksomheden.

Benny Fjord udlejer flyttebiler flere steder i landet. Men elbilerne er for dyre at anskaffe og kan ikke erstatte diesel- og benzinbiler.

Hvis han ikke længere kan udleje sine fossilbiler i Odense, så flytter han bare virksomheden til en anden by.

- Det skaber ikke problemer for os, det skaber problemer for borgerne, siger Benny Fjord

Forsøg med lastbiler på biogas

Som et af landets største transportvirksomheder har Alex Andersen Ølund investeret i otte biogaslastbiler. 

I biogas omdanner man affald og husdyrgødning til energi og sparer klimaet for store CO2-udledninger.

Virksomheden har fået etableret en biogas-tankstation ved domicilet, så det er lettere at få fyldt brændstof på i en travl hverdag.

Men hver lastbil er omkring 200.000 kroner dyrere end en almindelig lastbil, og hos transportvirksomheden er det ikke løsningen.

- Økonomisk er det dyrere, og vi kan ikke køre så langt. Der skal noget infrastruktur på plads med flere biogasstationer. Men Rom blev ikke bygget på en dag, siger Ib Andresen.





Oversigt

    Oversigt