Black Friday undergraver øvrige udsalg

Det er ikke længere nok at holde udsalg. Forbrugerne vil have mega-udsalg som Black Friday, fortæller lektor Lars Pynt Andersen.

Flere butikker og storcentre landet over er gået i sort fredag og holder kæmpe udsalg, Black Friday, som vi har ladet importere fra USA.

Men der er sorte skyer over forbrugsfesten, fortæller lektor ved Syddansk Universitet, Lars Pynt Andersen. Han mener, at Black Friday udvander årets øvrige udsalgsperioder. 

- Normal udsalg er blevet slidt op som tradition, så Black Friday er et forsøg på at genoplive en udsalgstradition.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at udsalg er en konstruktion, men gamet har afsløret sig selv i forhold til januarudsalg, hvor det er tydeligt for enhver, at der måske ikke rigtigt er noget at komme efter. Derfor forsøger man sig med Black Friday, fortæller Lars Pynt Andersen.

Black Friday er kommet for at blive

Power i Odense er én af de mange varehuse, der deltager i Black Friday, og her mener HR-direktør Jesper Lykke ikke, at den nye udsalgstradition slipper Danmark igen. 

- Det er jo en trend, der er kommet for at blive. Forbrugerne i Danmark er utroligt glade for gode priser og gode handler, og det bakker vi selvfølgelig helt op om. Vi betragter det egentlig som en festdag for vores kunder og medarbejdere, siger han.

Samme optimisme findes dog ikke i Odense C hos den lille butik TJ Data. Her skal butikschef Mike Bay være glad, hvis regnskabet går i nul, når den sorte dag er omme.

- Min største frygt er, at Black Friday sænker tilliden fra forbrugerne til branchen. Yderste konsekvens vil være, at folk vil tro, de altid kan få varerne til den stærkt nedsatte pris. Det vil skade vores omdømme og samtidig give det indtryk, at vi sælger varerne for dyrt, fortæller Mike Bay.

Som en modreaktion til Black Friday har Amin Barrada startet GoGreen Friday, hvor varer sættes 20 procent op i pris, hvor det ekstra overskud går til velgørenhed. Hør hele interviewet med Amin Barrada i videoen under.

 

 

Oversigt

    Oversigt