Blev fejlbehandlet, men får ingen erstatning

Lillian Nielsen og hendes mand, Kaj Skov Nielsen, har fået medhold i Patienterstatningen i, at han blev fejlbehandlet på OUH i marts, men erstatningen er for lille til at blive udbetalt.

Næsten fire måneder efter behandlingsforløbet på OUH har Lillian Nielsen fået brevet med afgørelsen i hånden mandag. Og den bekræfter, at hendes mand, Kaj Skov Nielsen er blevet fejlbehandlet.

Den 21. marts  blev Kaj Skov Nielsen indlagt på OUH med høj feber. Lægerne opdagede først ni dage efter indlæggelsen, at han havde blindtarmsbetændelse og sprængt blindtarm. Betændelsen havde på det tidspunkt spredt sig til bughulen.

Både Patienterstatningen og den ansvarlige læge på OUH har erkendt, at det skulle have været opdaget tidligere.

Den erstatning som Kaj Skov Nielsen har fået tilkendt er på under 10.000 kroner, fordi man vurderer, at hans terminale tilstand skyldes andre sygdomme. Da beløbet er så lille, bliver det ikke udbetalt.

Alligevel er afgørelsen kommet som en lettelse for Lilian Nielsen og hendes familie 

Hun overvejer dog at anke afgørelsen, da hendes mand før fejlbehandlingen ikke var fast sengeliggende, som han er nu, og hun mener, at det skyldes fejlbehandlingen.

- Men det er hårdt, og jeg ved ikke, om jeg orker sådan et forløb igen, siger Lillian Nielsen.

Behandlingen af hendes klage til Patientombuddet er stadig igang. Her kan der ikke tilkendes erstatning, men der kan komme en påtale overfor sygehuset, hvis Patientombuddet er enige i klagen.

Sålænge den sag kører, vil OUH ikke udtale sig.

Læs mere om muligheden for at klage over fejlbehandling.

Læs mere om muligheden for at få erstatning i tilfælde af fejlbehandling

Oversigt

    Oversigt