I sommeren 2018 ansøgte 50-årige Carsten Dan Jakobsen om individuel handicapkørsel baseret på paragraf 11 i lov om trafikselskaber.
Paragraf 11 i lov om trafikselskaber
Børne- og socialminister Mai Mercado (C) forstår ikke, at Odense Kommune kan være i tvivl om hensigten med de nye regler for hjælp til transport til de blinde og svagtseende.
- Set fra min stol er lovgivningen meget klar. Kommunen skal prioritere og give den kørsel til blinde og svagtseende, understreger ministeren.
I Odense Kommunes afgørelse til Carsten Dan Jakobsen begrunder kommunen afslaget med, at han kan benytte offentlige transportmidler.
Den forklaring giver ministeren ikke meget for.
- Hvis de (svagtseende, red.) falder indenfor den ramme, så skal de selvfølgelig tilbydes individuel handicapkørsel, understreger ministeren.
Hun fortsætter:
- Det er ikke sikkert, at det altid er sådan, at man bare kan tage en bus, forklarer ministeren.
Odense kommune bøjer sig
Odense Kommune har bedt Kommunernes Landsforening (KL) om at give deres bud på lovgivningen.
I mellemtiden har kommunen ændret procedure.
- Lige nu får de her seks borgere som har fået et ventebrev lov til at køre med, lyder det fra Rasmus Mandø, der er kontorchef ved trafik og mobilitet i Odense Kommune.
- Vi laders os selv vente på KL, så det ikke er borgeren, der venter, forklarer kontorchefen.
KL ventes at have et svar på fortolkningen af loven efter jul.