I det fynske folks tjeneste

Cykelgade i Odense ændrer sig

Over de næste par uger vil gågadeområdet i Odense ændre sig for cyklister, fodgængere og varebiler. Cyklisterne skal føle sig mere sikre i bymidten.

00:16

Mie Brøchner, der er funktionsleder i Trafik og Mobilitet fortæller om ændringerne i Odense centrum. Video: Ole Holbech

Det er ikke kun letbanearbejde og boligbyggeri, der er ved at ændre bybilledet i Odense. I løbet af de kommende uger vil også gågaden i centrum ændre sig for cyklister, fodgængere og varelevering. Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse. 

- Odense er i forandring, og det betyder, at flere gader bliver brugt anderledes end før. Det skaber nye behov og muligheder for erhvervslivet og for byens brugere, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) i pressemeddelelsen. 

Læs også Cyklister har mulighed for at byde på skrottede bycykler

Bedre forhold for cyklisterne

Særligt cyklisterne vil opleve en forandring. Hele formålet med de nye tiltag er at skabe sikrere forhold for de odenseanere, som tager turen gennem byen på cyklen.

Det kommer særligt til at være cyklisterne, der oplever et nyt bybillede i Odense. Foto: Odense Kommune

- Cyklisterne får nogle bedre forhold, i og med, at der hele vejen på Klaregade til Mageløs og Skt. Knuds Kirkestræde og Klingenberg bliver oprettet det, der hedder en cykelgade, hvor færdsel foregår på cyklisternes præmisser, forklarer Mie Brøchner, der er funktionsleder i Trafik og Mobilitet, til TV 2/Fyn.

Klaregade, Mageløs og Sankt Knuds Kirkestræde omdannes til cykelgade. Biler må gerne køre i gaden, men skal holde sig bag cyklisterne, der altså må fylde hele vejbanen. 

- Vi skal hele tiden kigge på, at vi sikrer de mest optimale løsninger for alle. I området ved Klaregade, Klingenberg og Sankt Knuds Kirkestræde har vi således lyttet til ønsker fra både restauratører, fragtmænd, fodgængere og cyklister for at få området indrettet bedst muligt, siger Jane Jegind.

Læs også Bøderegn over cyklister: - Alle drønede over for rødt 

Nye tiltag i Odense bymidte

  • Klaregade, Mageløs og Sankt Knuds Kirkestræde omdannes til cykelgade. En cykelgade er en gade, hvor al færdsel sker på cyklisternes præmisser. Biler må køre i gaden, men skal holde sig bag cyklisterne, der må brede sig og fylde hele vejbanen. I Odense er der er allerede cykelgader i den sydlige del af Klaregade ned til Hunderupvej ved Nonnebakken, på den nordlige, ensrettede del af Rødegårdsvej og på den sydligste del af Rødegårdsvej ned mod Niels Bohrs Allé. I løbet af efteråret følger Klaregade, Mageløs og Sankt Knuds Kirkestræde trop.
  • Nyt fodgængerfelt i krydset ved Mageløs, Klaregade, Sankt Knuds Kirkestræde. I krydset, hvor Klaregade møder Mageløs og Sankt Knuds Kirkestræde og bliver til gågade, optegnes der nye, skrå fodgængerfelter, fra fortovene på hver side af Klaregade over på gågaden. Det nye fodgængerfelt skal skabe øget opmærksomhed på og dermed øge sikkerheden for fodgængerne, der skal over vejen i krydset.
  • Klingenberg og Sankt Knuds Kirkestræde ensrettes, så der kun må køres i retning fra Klaregade og op mod Flakhaven.
  • Klingenberg og Sankt Knuds Kirkestræde lukkes for motorkøretøjer i aften- og nattetimerne klokken 21-07. Dette blandt andet for at øge sikkerheden for de mange gæster i nattelivet på strækningen. Et ønske, der er kommet fra restauratørerne i området. Der etableres taxaholdepladser på Klaregade.
  • Der etableres turistbusparkering i højre side af vejen på Klingenberg. Turistbusser må parkere her i tidsrummet klokken 07-21.
  • Citybusstoppet på Klingenberg flyttes af den grund cirka ti meter.
  • På Klaregade, Sankt Knuds Kirkestræde og Klingenberg etableres der læssezoner til af- og pålæsning af varer i venstre side af vejen. Læssezonerne må benyttes i tidsrummet klokken 07-21.

Kilde: Odense Kommune