Dårlig disciplin i folkeskolen

Skolelederen på Ejerslykkeskolen i Odense har fået en påtale efter et vredesudbrud mod en gruppe elever med muslimsk baggrund. Men uro, hård sprogbrug og manglende disciplin har i flere årtier været et problem i folkeskolen.

Efter uro i en time, sagde skoleleder på Ejerslykkeskolen i Odense, Birgitte Sonsby: "Jeg er så skide træt af jer muslimer, som ødelægger undervisningen."

Men ifølge formanden for Skolelederne, Anders Balle, er uro i timerne så stort et problem, at lærerne i stigende grad er nødt til at være skrappe og sætte grænser. Efter hans opfattelse det kun ordet "muslimer", som har gjort, at sagen har fanget mediernes interesse. Det siger han til Kristeligt Dagblad.

- Selvfølgelig skal man ikke generalisere, og sagen handler ikke om religion, men om opdragelse. Der er stigende problemer med grupper af elever, hvoraf mange kommer fra hjem, hvor man ikke har lært at udvise respekt over for for eksempel kvinder. Men det er da lige så slemt, når der er disicplinære problemer med lyshårede elever. Mig bekendt findes der ingen opgørelser over fordelingen,siger Anders Balle til Kristeligt Dagblad.

Niels Egelund der er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet i Århus mener ikke, at man skal være bange for at sige, at der knytter sig særlige problemer til folkeskoler, som ligger i ghettoområder, og hvor en stor del af eleverne har indvandrerbaggrund.

- Jeg håber ikke, skolelederen bliver straffet for et ord, der blev sagt i et øjebliks afmagt. Episoden i Odense afspejler en situation, hvor bestemte grupper af elever med en anden kulturel baggrund ødelægger undervisningen. Det gør de, fordi de har andre normer med hjemmefra, og fordi de klarer sig så dårligt fagligt og socialt, at de i stedet danner en modkultur til skolen, siger Niels Egelund. Han understreger dog, at det ikke er alle elver med muslimsk baggrund, som skaber problemer.

Oversigt

    Oversigt