- Der er nul, der kender os: De drømte stort, men endte med milliongæld og 800.000 usolgte hygiejnebind

Fynsk iværksætterduo havde stjerner i øjnene, da de lancerede deres nyopfundne hygiejnebind lavet af hampefibre, men virkeligheden blev langt hårdere, end de havde forventet.

Intet gik som forventet, da Frederikke Dahl og Simone Westergaard tilbage i januar 2024 var klar til at træde ind i salgsfasen på deres iværksætterrejse. 

Med stjerner i øjnene og efter fem års udvikling af et helt unikt bind lavet af hampefibre, var de mere end klar. 

Men trods stor produktlancering ved Odense Rådhus med champagne og klapsalver, var hverken kunder, forhandlere eller investorer klar til at kaste penge efter deres opfindelse.

- Jeg føler mig en smule naiv på den her iværksætterrejse, fortæller Simone Westergaard, som er én af de to stiftere bag virksomheden Mewalii.

Ny serie følger iværksætterduo i op- og nedture

- Folk har generelt været meget positive, men jeg havde regnet med, at det var eksploderet salgsmæssigt, supplerer den anden medstifter, Frederikke Dahl.

I stedet for at opleve en kæmpe salgssucces, stod de to kvinder tilbage med en milliongæld på kontoen og en kæmpe lagerbeholdning hygiejnebind, som de nu skulle have afviklet for ikke at havne i et økonomisk helvede.

(artiklen fortsætter efter videoen...)

Kom med bag facaden i et turbulent iværksættereventyr. Se første afsnit af mini-serien "høj på bind" her.
Fotograf: Ida Alstrup Klausen / Merel Rasmussen

Strategien blev omlagt

Efter den første måned var der fortsat kun lavet 50 salg på deres webshop.

Og med 800.000 bind opbevaret på et lager i Tyskland, var det tal langt fra tilfredsstillende.

- Det er jo ikke specielt mange salg, siger Frederikke Dahl, det var det, vi havde håbet på at sælge på første dagen. 

Blåbog - Mewalii


Den manglende salgssucces skyldes ifølge Simone Westergaard, at de ikke gjorde nok ud af markedsføringen af produktet, imens det blev udviklet.

- Jeg tror, at vi har tænkt, vi har været i gang i så lang tid, så derfor må der være mange, der kender os. Men der er nul, der kender os.

Derfor omlagde de deres strategi.

- Vores første markedsføringsstrategi handlede om at lave salg, men folk skal lære os at kende først, så det går den nye strategi ud på nu, fortæller Frederikke Dahl. 

Simone Westergaard er på besøg ved lageret i Tyskland, hvor de opbevarer de lidt over 800.000 hampebind, de har fået produceret.
Simone Westergaard er på besøg ved lageret i Tyskland, hvor de opbevarer de lidt over 800.000 hampebind, de har fået produceret.
Foto: Privatfoto/Simone Westergaard

Uventede røde tal på bundlinjen

Salgene ville ellers have været en kærkommen indtægt, som iværksætterduoen havde satset stort på.

Kun én måned før produktlanceringen fandt sted, blev de nemlig nødsaget til at købe deres egentlige investor ud af virksomheden.

Blå bog - Mewalii

Det betød, at de to kvinder pludselig kiggede ind i en økonomisk virkelighed, hvor hverken markedsføringsbudgettet eller lønnen kunne prioriteres.

- Vi ville ønske, at vi kunne brænde 100.000 kroner af på markedsføring, men det har vi bare ikke råd til lige nu, siger Simone Westergaard.

Tøvende investorer

For at forbedre virksomhedens økonomi, gjorde Simone Westergaard og Frederikke Dahl en stor indsats for at finde en investor.

Blandt andet fik de hjælp af en konsulent, der hjalp dem ved at kontakte investorer i hans eget netværk.

Selvom der var store forhåbninger til samarbejdet, resulterede det samlet set i over 21 afslag.

(artiklen fortsætter efter videoen...)

Frederikke Dahl (t.v.) og Simone Westergaard (t.h.) gør status i serien "Høj på bind", som du kan se på tv2fyn.dk/play eller i TV2 Play app'en.
Fotograf: privat optagelse


Det samme skete ved alle de netværksmøder, de to kvinder deltog i, i løbet af foråret. Her blev de udelukkende mødt af høflige afvisninger.

- Hvis vi fik en investor, ville alt kunne gå meget hurtigere, og vi ville kunne ansætte nogle folk med ekspertise i for eksempel markedsføring, så vi kunne bruge vores tid på de ting, vi selv er rigtig gode til, forklarer Frederikke Dahl. 

- Vi vil jo bare gerne langt ud over stepperne, supplerer Simone Westergaard.

Simone Westergaard og Frederikke Dahl pitcher deres virksomhed for potentielle investorer.
Simone Westergaard og Frederikke Dahl pitcher deres virksomhed for potentielle investorer.
Foto: Privatfoto/Simone Westergaard

Generelt er det sværere for kvindelige iværksættere at rejse penge til deres virksomhed. Det viser en analyse lavet af Iris Group for Odense Kommune.

I analysen fremgår det, at danske virksomheder med mandlige stiftere rejser i gennemsnit 3 gange så meget kapital, som virksomheder med udelukkende kvindelige stiftere.

Kim Klyver, professor i iværksætteri ved Syddansk Universitet, mener dog, at det ikke nødvendigvis udelukkende har noget med iværksætternes køn at gøre. 

- Det er korrekt, at kvindelige iværksættere til en vis grad diskrimineres. De bliver for eksempel oftere spurgt ind til problemer ved deres forretningsside, mens mænd spørges ind til mulighederne, og det påvirker naturligvis den endelige investeringsbeslutning, forklarer han.

Men at tale om decideret kønsdiskrimination, mener han er stærkt overdramatiserende.

- Problemet er, at der generelt er færre kvindelige iværksættere, og blandt dem er der færre, der ønsker vækst og søger penge. Derfor får de sammenlagt langt færre investeringer, siger Kim Klyver.

Salgspisken blev svunget

For at sikre virksomhedens overlevelse uden investor, tog Simone Westergaard og Frederikke Dahl til sidst fat i deres tidligere mentor Lars Egsvang.

Og mødet endte med at være en hård konfrontation med virkeligheden.

(artiklen fortsætter efter videoen...)

Simone Westergaard møder mentoren Lars Egsvang i serien "Høj på bind", hvor hun får hjælp til at blive en mere effektiv sælger. Du kan se serien på tv2fyn.dk/play eller i din TV2 Play app.
Fotograf: Merel Rasmussen


Han hjalp dem med, gennem et simpelt regnestykke, at indse, at deres salgsindsats ikke havde været særlig effektiv. 

- Det er altid sværest at få den første kunde, det er også svært at få de første ti kunder. Men mit mantra er, at man uden salg ikke har nogen virksomhed, forklarer Lars Egsvang. 

Og det fik de to iværksættere til i den grad at træde på speederen i forhold til, at komme ud at sælge hygiejnebind. Og den mest effektive måde viste sig, at være på den gammeldags måde, simpelthen ved at møde op i butikkerne og tilbyde deres produkt ansigt til ansigt. 

Om det lykkes Simone Westergaard og Frederikke Dahl at finde en investor og få solgt deres lagerbeholdning af hampebind, kan du se i dokumentarserien, "Høj på bind". Begge afsnit ligger frit tilgængelige på tv2fyn.dk/play og kan streames direkte i TV 2 Play app'en

Oversigt

    Oversigt