DSB erkender problemer med internet i tog

DSB erkender ustabilt internet og telefoni i deres tog, men kæmper for at løse problemet i samarbejde med TDC.

Kort tid inden årets travleste rejsedage indrømmer DSB, at internetadgangen i togene ofte ikke fungerer.

Hos de pressede statsbaner lyder meldingen, at man arbejder på det såkaldte wifi-hotspot, så de rejsende kan surfe på internettet, mens de krydser landet.

Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

- Vi har nogle performanceproblemer, hvor der ikke er kapacitet nok til alle i toget, men vi er i gang med at få testet nogle nye modems, der gerne skulle forbedre det, siger Niklas Marschall, salg- og marketingsdirektør i DSB, til Ingeniøren.

- Hvis de test forløber, som vi forventer, går vi gang med installation i starten af næste år.

Internetproblemet skulle have været løst i år, men DSB's internetudbyder, TDC, har haft problemer med at få leveret den hardware, som skal bruges til at opgradere kapaciteten, fortæller Niklas Marschall.

Ud over vanskeligheder med Wifi-opkoblingen, oplever DSB's passagerer til tider også problemer med at få et mobilsignal i toget - ikke bare til data, men også til tale.

Det arbejder DSB dog også på at forbedre. Det sker som led i en langsigtet plan om online-dækning, der også skal forbedre mobilsignalet i togsættene.

- Der er simpelthen strækninger, hvor du ikke kan komme på, siger Niklas Marschall og understreger, at løsningen kræver et samarbejde mellem netværksoperatørerne og DSB.

- Vi ønsker, at alle vores kunder kan bruge tiden i toget optimalt, og vi er meget bevidste om, at det betyder rigtig meget at kunne komme online.

Oversigt

    Oversigt