Efter kritik: Stadsdirektør beklager annonce med borgmester

Efter en annonce med Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har vakt undren hos borgerlige politikere, svarer Odense Kommune nu på kritikken.

Annoncen, som egentlig skulle slå et slag for et grønnere Odense, blev læst som valgmateriale for kommunens nuværende borgmester.

Både Venstres Claus Houden og De Konservatives Søren Windell mener begge, at annoncen er skattebetalt promovering af Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S).

En kritik, som nu får stadsdirektør Stefan Birkebjerg til at undskylde.

- Det var den kommunale forvaltnings idé og anbefaling at indrykke annoncen, og borgmesteren har alene været forelagt tekst, men ikke annoncen i sin helhed med billeder, lyder det i en skriftlig udtalelse fra ham.

- Jeg vil derfor også gerne overfor borgmesteren og det øvrige byråd beklage, at annoncen ikke i fuldt omfang lever op til intentionen.

Bider mærke i ordlyden

Ifølge Claus Houden er noget af det, som han i særdeleshed bider mærke i, ordlyden i teksten til annoncen.

For udover at der både er et portræt af Peter Rahbæk Juel og et billede af borgmesteren på cyklen, så er noget af teksten også centreret i borgmesterens politik, mener Venstre-manden.

Man kan blandt andet læse denne tekst under et af billederne med Peter Rahbæk Juel:

- Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel cykler hver dag til og fra sin arbejdsplads på rådhuset. Man skal bidrage, hvor man kan i klimakampen, mener han.

Og det er falder Claus Houden for brystet.

- Det, jeg reagerer på, er, at han (Peter Rahbæk Juel, red.) optræder med politiske synspunkter, siger Claus Houden.

Vist i ni aviser

Venstremanden bakkes op af Søren Windell, der mener, at det netop er stadsdirektørens ansvar. Det fortalte Windell tidligere mandag.

Et ansvar som Stefan Birkebjerg tager på sig i det skriftlige svar til TV 2 Fyn, hvor han også forklarer intentionen bag annoncen.

- Den kommunale forvaltnings Intention med at bruge borgmesteren i annoncen var derfor både at informere om byrådets ambitioner og at vise, hvordan vi som enkeltpersoner kan bidrage.

Annoncen blev blandt andet bragt i Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis samt syv andre aviser 17. april.