Tre dage. Så længe har den nyankomne vogn til Odenses kommende letbane været undervejs.
Mandag blev den 29 meter lange og 40 ton tunge letbanevogn læsset på en endnu længere lastbil i Berlin-forstaden Velten, hvor producenten Stadler har et testcenter.
Lastbilen, der har transporteret den nye letbanevogn, har en samlet længde på 40 meter. Dertil kommer en rampe på 12 meter, så letbanevognen kunne komme både op og ned fra lastbilen. Det var derfor en større operation at fragte letbanetoget de godt 550 kilometer fra Velten til Odense.
Samme model som i Aarhus
Det nye togsæt er helt færdigt udvendigt, men indvendigt mangler det at få monteret blandet andet sæder. Det kommer til at foregå på Odense Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej, hvor toget blev leveret til onsdag aften.
Togvognen, der er af modellen Variobahn, er samme model, som bruges af Aarhus Letbane på den indre strækning i Aarhus samt på strækningen mellem Odder og Lystrup.
Efter planen skal de resterende 15 letbanetog være færdige til levering i løbet af efteråret 2020.
Når Odense Letbane efter planen åbner i efteråret 2021, bliver det med 26 stationer fra Tarup til Hjallese. Med de nye tog, der har en tophastighed på 70 kilometer i timen, forventes turen at tage 42 minutter.