Ekspert om letbane-idéer: - Det er ligesom at smide barnet ud med badevandet

Det rumler, og det bumler, og det hviner. Ikke kun, når letbanen triller rundt i Odense og laver testkørsler.

Der er nemlig også alvorlige mislyde i hele projektet Odense Letbane. I hvert fald, hvis man spørger Mogens Fosgerau, som er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

Han nærmest ryster på hovedet og fnyser, når han skal kommentere, hvilke idéer der rumles med hos Odense Letbane for at få bugt med dystre udsigter om langt færre passagerer end forventet i togene, når de kommer til at køre for alvor.

Flere idéer er på bordet. Blandt andet dyrere parkeringspladser og bilfri dage, men det er ikke løsninger, som Mogens Fosgerau finder vil have en effekt.

- Vi ved fra hele landet - og hele verden, sådan set -, at der ikke er ret meget overflytning imellem bil og kollektiv trafik.

- Man kan godt reducere biltrafikken, men der er ikke ret mange af de forsvundne bilister, der dukker op i den kollektive trafik.

quote Det er "best case", hvis de ender med at have et underskud på 22 millioner

Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi

Professoren mener, at man kan kigge på projektet på en anden måde; hvad er meningen med et letbane-projekt?

- Og det er at give bedre mulighed for at komme de steder hen, hvor man gerne vil. Og det er ligesom det, man gør op, når man ser på samfundsøkonomien i det.

- Altså, er det her projektet pengene værd i forhold, hvor meget tilgængelighed vi får.

- Og hvis man så begynder målrettet at forringe tilgængeligheden for bilister for at få lukket et hul i kassen, så ender det med at være en virkelig dårlig idé, fordi så får man forværret tilgængeligheden og samtidig brugt en hel masse penge, siger han og tilføjer:

- Så er det ligesom at smide barnet ud med badevandet.

Fakta

Letbaner kan sammenlignes

Odense Letbane slås med en målsætning på 9,8 millioner påstigninger i 2023, og det finder Mogens Fosgerau for påfaldende, når der sammenlignes med Aarhus.

Her ville man gerne op på ni millioner påstigninger, men har højst har været oppe på 4,5 millioner.

- At Odense skulle nå op på ti, så skal der være en eller anden særlig grund til, at de kunne nå op det dobbelte.

Han mener, at man godt kan sammenligne letbanerne i Aarhus og Odense på et overordnet niveau.

- Aarhus er en lidt større by end Odense, så man må forvente med en letbane i samme størrelse, måske endda lidt større, at de også har flere passagerer.

- Så mit umiddelbare gæt uden at komme længere ned i detaljen er, at der bliver færre passagerer i Odense end i Aarhus.

Professoren: Det virker meget optimistisk

I et "worst case-scenario" frygter Odense Letbane at ende med et driftsunderskud på 22 millioner kroner om året. Hvilke konsekvenser vil sådan et underskud få?

- Så skal de have nogle flere penge af nogen, er Mogens Fosgerau hurtige svar, inden han tilføjer:

- Men hvis de ender med at komme til at mangle to tredjedele af de passagerer, de havde regnet med, så er det nok ikke "worst case", så er det "best case", hvis de ender med at have et underskud på 22 millioner.

Han tilføjer med et opgivende fnys, at det virker meget optimistisk.

Det er blandt andet forsinkelsen af Nyt OUH, som får Odense Letbane til at frygte færre passagerer. Desuden har corona fået flere til at vælge bilen til fordel for den kollektive trafik.

Odense Letbane forventes at åbne i slutningen af maj.

Odense Letbane er kommet med forslag til, hvordan flere kan flyttes over i letbanen, men bilisterne er ikke villige til at skippe bilens fordele. Og det kan blive svært at opfylde letbanens forventede passagertal, siger professor.

Oversigt

    Oversigt