En uge på skinner: Letbanen undskylder kaos fredag

Første uge med letbane i Odense sluttede med massive udfordringer fredag eftermiddag og aften. Nu forklarer Letbanen, hvad der gik galt.

I en uge har odenseanerne kunnet tage letbanen rundt i Odense efter stor åbning i lørdags.

Men på syvende åbningsdag opstod store problemer, der varede det meste af eftermiddagen og aftenen fredag. Flere passagerer strandede i tog og på stationer uden informationer om årsagen til driftsforstyrrelserne.

Anja Philips datter Signe blev eksempelvis efterladt på et letbanestop i Bolbro, mens Morten Christian Olsen oplevede at stå med omkring 50 til 60 andre, der ikke kunne få lov til at komme ind i et tog på Hjallese Station.

- Jeg vil gerne beklage over for alle passagererne, som har haft en dårlig oplevelse i går med at vente på letbanen eller være strandet et sted, siger Odense Letbanes administrerende direktør, Dan Ravn lørdag til TV 2 Fyn.

Flere udfordringer

Fredagens store trafikudfordringer kommer som finale på flere småudfordringer i løbet af ugen, som kørestrømsfejl og et tog, der gik i stå.

I løbet af ugen har mange fynboer taget sig en gratis tur med letbanen, og deres tilbagemeldinger har overvejende været positive over den nye trafikform. Men fredagens udfordringer gjorde odensanerne fortvivlede.

Nadija Leest stod med sin kæreste på et letbanetog klokken 16.00 fredag for at prøve letbanen for første gang. Men på turen oplevede parret både, at dørene lukkede uventet, at al information forsvandt fra skærme i toget, at blive sat af og måtte vente næsten en time på at komme videre.

- Alt i alt en kaotisk og forvirrende oplevelse, som endte med, at vi først var hjemme igen omkring klokken 19.30. Vi ville egentlig bare prøve den nye letbane fra Tarup til Hjallese og tilbage igen, men turen blev langt fra som vi havde forventet, skriver Nadija Leest til TV 2 Fyn.

Mange mennesker stod på stationer rundt i Odense og ventede på at kunne komme med et letbanetog.
Mange mennesker stod på stationer rundt i Odense og ventede på at kunne komme med et letbanetog.
Foto: Nadija Leest

Særligt manglende information om situationen fredag skabte stor forvirring. 

- Der har været store problemer med højtalersystemet, så man har ikke kunnet give passagerinformation. Nu kommer der ekstra bemanding på kontrolcentret, så én person får fokus på kommunikationen, lyder det fra Odense Letbane.

Desuden forklarer letbanen, at der vil bliver mere aktivitet i højtalerne, også ude på stoppene. Medarbejderen på kontrolcentret vil have bedre kontakt til letbaneførerne, der skal kalde informationer ud til letbanepassagererne i toget.

Rigtig mange passagerer har brugt letbanen den seneste uge, og mange har været glade for en ny trafikoplevelse. Dog peger passagererne på punkter, de finder problematiske. Dem kan du se herunder.

Hvis du ikke kan se grafikken, kan du klikke her.

En grøn bølge

En del af udfordringen fredag var, at der kom prop i letbanetrafikken. Letbanetogene er sat i køreplan, der gør, at den glider på en grøn bølge gennem byen - der er altså ikke rødt lys for letbanen, hvis den overholder køretiden. 

Men med gratis adgang til letbanen og en helt ny transportform i byen, der har været undervejs i 15 år, så har der været mange fynboer, der var interesserede i en køretur på den 14 kilometer lange rute.

Desuden skal man selv trykke på "åben"-knappen, hvis man skal enten ind eller ud ad døren.

Marie Haugaard Pedersen og hendes familie var også nogle af de passagerer, der fredag måtte gå lidt ærgerlige fra deres letbanetur. Den ene søn på otte år steg af toget på stoppestedet, men før resten af familien kunne nå at følge efter, lukkede dørene og toget satte i gang. 

- Vi andre fortsætter jo så til næste station, skynder os af, hopper over på den anden side og tager det næste tog retur, som heldigvis var der inden for et minut. Men jeg har ondt i maven over at tænke på, hvis det havde været ham på fem år, der var endt på stationen alene. Eller hvis man havde fået skubbet en barnevogn ud, mens man lige vender sig om for at tage en pose eller andet. Det dur simpelthen ikke, at der ikke bliver reageret, når man indefra trykker på “åben”-knappen, selvom døren er ved at lukke, skriver Marie Haugaard Pedersen om sin oplevelse til TV 2 Fyn.

Der blev indsat erstatningsbusser fredag, mens forsinkelserne var store.
Der blev indsat erstatningsbusser fredag, mens forsinkelserne var store.
Foto: Jonathan Malat

I køreplanen er der indlagt 20 sekunder per stop, og det har ikke været nok tid til at få de store mængder passagerer ind og ud af togene.

- Når der er så stort et passagerflow, så er det svært at overholde. Og sker det mange gange, så kommer der propper. Nogle tog kommer til at ligge meget tæt, nogen kommer meget bagud, og så rammer togene ikke den grønne bølge, forklarer direktøren.

Skulle man ikke have opfanget de her udfordringer under testkørsel?

- Vi har øvet os rigtig meget i testfasen, men når passagererne stiger på, så rammer realiteterne, og der kommer en masse nye forhold, som hvor lang tid, det tager at stige af og på, siger Dan Ravn.

- Vi håber at have fundet løsningen på udfordringerne. Personalet kæmpede en brav kamp, og nu gør de en ekstra indsats den kommende tid. Når vi går ind i uge to, vil vi gerne have en mere stabil drift, fastslår direktøren.

Fra mandag begynder det at koste penge at tage letbanen, hvilket kan give mere plads i togene. Også til kørestolsbrugere som Ina Eliasen, der testede letbanen i torsdags.