Et grønnere Odense til debat: - Man kan også passe for meget på

Nu sættes der fokus på, at de større danske byer skal være endnu mere miljøvenlige. Herunder også i Odense, hvor By- og Kulturudvalgets formand hilser muligheden velkommen.

Ingen benzin- eller dieselbiler i Odenses centrum. Det er et af de tiltag, som regeringens nye udspil ’Grønne byer og en hovedstad i udvikling’ gør det muligt at indføre i de større byer.

Udsigten til et centrum uden de såkaldte forbrændingsbiler får dog en blandet modtagelse blandt byens beboere.

- Jeg er enig i, at vi skal passe på miljøet, men man kan også passe for meget på, så folk ikke kan eksistere mere. Så vil byerne drukne i noget andet – tomme butikker, siger Linda Hansen.

Carl Tange bryder sig heller ikke om at blive begrænset, men ser alligevel positivt på at nedbringe den forurenende trafik.

- Jeg mener principielt, at vi skal tage vores klimasituation alvorligt. Menneskeligheden er ved at ombringe sig selv på grund af forurening, så der er man nødt til at handle, lige meget hvor ubehageligt det er, siger han.

Opbakning på tværs af partier

Områderne uden forbrændingsbiler kaldes nul-emissonszoner og tillader kun biler, der kører på el eller brint. 

Byrådets politikere er overvejende positivt stemt - men der er også forbehold. Herunder fra formanden for By- og Kulturudvalget, Christoffer Lilleholt (V).

- Vi vil gerne have en grøn og en ren by, derfor er det nødvendigt at kigge i denne her retning. Men vi skal også sikre, at det ikke har en social slagsside, så dem, der bor i byen, kan komme herind, uanset hvilken bil de har, siger han.

Byens borgmester, Peter Rahbæk-Juel (S), vil gerne drøfte tiltagene i byrådet, men er ligeledes forsigtig med at sige, at nul-emissonszoner er løsningen i Odense.

- Det er nogle rigtig gode værktøjer i tiltaget. I en by, hvor der er mange mennesker og trafik, er vi optaget af, hvordan man kan få så ren en luft som muligt. Men det her kommer helt tæt på vores hverdag, og der skal ikke sættes nogle ting i gang, hvor borgerne ikke kan følge med, siger han. 

Her er den radikale rådmand Susanne Crawley noget mere klar i mælet. Hun er ikke bekymret for den indvirkning, det vil have på odenseanernes hverdag.

- Alle ved godt, at klimadagsordnen er seriøs og alvorlig. Og flere er villige til at ændre deres livsstil, siger rådmanden og understreger, at det er noget, hun har støttet de seneste mange år.

- Jeg er med på, at vi er nødt til at have nogle overgangsperioder, hvor vi finder nogle løsninger. Men det kan også være anledning til at tænke utraditionelt, når man skal have varer ind i en by. 

Ud med dieselbiler

I udspillet foreslår man desuden at lade det være muligt for Odense Kommune - og de andre større byer - at indføre skærpede krav i miljøzonerne.

Nemlig krav om, at private borgere med dieselbiler uden partikelfilter ikke får lov til at køre i byens miljøzoner.

- Gamle dieselbiler uden partikelfilter er en udfordring. Jeg kunne godt tænke mig, vi kunne få skærpet vores miljøzone, så vi kan få dem ud, siger borgmesteren, der samtidig henviser til, at der med tiltaget følger en ordning, hvor private kan søge tilskud til at få monteret filteret.

Regeringens forslag:

For Susanne Crawley er muligheden for de nye tiltag dog kun en begyndelse. 

- For mig stopper det ikke med, at vi får alle til at køre i el og brint. Det løser godt nok problemet med CO2-udledning og partikelforurening, men man løser ikke trængselsproblemet, og at det ikke er sundt at køre i bil, siger hun.