De to store borgerlige partier i Odense må stikke eller bekende. Det vil sige, at de må melde klart ud, om de fortsat bakker op om aftalen Grøn Mobilitetsplan, som et enigt byråd indgik i sommer, eller om de ønsker at forlade forliget. Aftalen skal reducere CO2-udledningen i Odense med 100.000 ton og indgår i det overordnede mål om, at Odense skal være klimaneutral i 2030 .
Så klar er beskeden nu fra Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S). Beskeden kommer forud for et møde et i forligskredsen, som borgmesteren har indkaldt til onsdag d. 22. november. Det sker, efter at de borgerlige partier flere gange har udtrykt utilfredshed med planen og et ønske om at genforhandle den del, der handler om hastighedsnedsættelser.
- Hvis man læser det forlig, de selv har skrevet under på, og de udtalelser de er kommet med siden, så kan man se, at de de facto er uden for forliget. Jeg vil gerne have en klar melding fra dem om, at de er med og vil arbejde loyalt for forliget, og at de vil tage det sure med det søde, siger Peter Rahbæk Juel (S).
Forlig og politiske aftaler
Rådmand: Hysterisk reaktion fra borgmesteren
Beskæftigelsesrådmand Christoffer Lilleholt (V) afviser, at han og Venstre de facto har meldt sig ud af forliget. Han undrer sig derfor over borgmesterens udmelding.
- I Venstre tillader vi os at blive klogere undervejs. Der er kommet meget vigtige oplysninger frem, som grundlæggende rykker ved hele planen, siger han.
Han henviser til, at transportminister Thomas Danielsen (V) har afvist at sænke hastigheden på motorvejen syd om Odense, hvilket ellers skulle reducere den årlige CO2-udlending med 13.000 ton. Derudover har en undersøgelse fra den borgerlige tænketank Cepos vist, at den samfundsmæssige værditab ved at sænke farten i Odense løber op i 410 millioner kroner om året.
Venstre og Konservative har tidligere foreslået i stedet at finde CO2-reduktionen ved at indfange mere CO2 fra Fynsværket. Det forslag fastholder Christoffer Lilleholt.
- Endemålet er, at vi skal være CO2-neutrale. Det er ikke målet, at vi skal reducere bestemte mængder CO2 på forskellige områder, siger han.
Samme opfattelse har den konservative sundhedsrådmand Tommy Hummelmose (K).
- Jeg synes, at det virker hysterisk den måde, som Peter Rahbæk Juel udtaler sig på, for vi siger nøjagtigt det samme, som vi sagde før sommerferien: At hastighedsnedsættelserne er for voldsomme, og at de ikke har nogen CO2-effekt. Derfor giver det mening at ændre aftalen, siger Tommy Hummelmose.
Han tilføjer, at de konservative byrådsmedlemmer gerne vil være med til at sænke hastigheden på for eksempel villaveje, men ikke på indfaldsvejene.