Falder Odenses store klimaplan sammen? Her er ni vigtige nedslag i kampen om trafikken

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, vil have er klart svar fra de borgerlige partier: Er I med, eller er I ikke med i aftalen om trafikken i Odense?

De to store borgerlige partier i Odense må stikke eller bekende. Det vil sige, at de må melde klart ud, om de fortsat bakker op om aftalen Grøn Mobilitetsplan, som et enigt byråd indgik i sommer, eller om de ønsker at forlade forliget. Aftalen skal reducere CO2-udledningen i Odense med 100.000 ton og indgår i det overordnede mål om, at Odense skal være klimaneutral i 2030 . 

Så klar er beskeden nu fra Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S). Beskeden kommer forud for et møde et i forligskredsen, som borgmesteren har indkaldt til onsdag d. 22. november. Det sker, efter at de borgerlige partier flere gange har udtrykt utilfredshed med planen og et ønske om at genforhandle den del, der handler om hastighedsnedsættelser.

- Hvis man læser det forlig, de selv har skrevet under på, og de udtalelser de er kommet med siden, så kan man se, at de de facto er uden for forliget. Jeg vil gerne have en klar melding fra dem om, at de er med og vil arbejde loyalt for forliget, og at de vil tage det sure med det søde, siger Peter Rahbæk Juel (S).

Forlig og politiske aftaler


Rådmand: Hysterisk reaktion fra borgmesteren

Beskæftigelsesrådmand Christoffer Lilleholt (V) afviser, at han og Venstre de facto har meldt sig ud af forliget. Han undrer sig derfor over borgmesterens udmelding. 

- I Venstre tillader vi os at blive klogere undervejs. Der er kommet meget vigtige oplysninger frem, som grundlæggende rykker ved hele planen, siger han. 

Han henviser til, at transportminister Thomas Danielsen (V) har afvist at sænke hastigheden på motorvejen syd om Odense, hvilket ellers skulle reducere den årlige CO2-udlending med 13.000 ton. Derudover har en undersøgelse fra den borgerlige tænketank Cepos vist, at den samfundsmæssige værditab ved at sænke farten i Odense løber op i 410 millioner kroner om året.

Venstre og Konservative har tidligere foreslået i stedet at finde CO2-reduktionen ved at indfange mere CO2 fra Fynsværket. Det forslag fastholder Christoffer Lilleholt.  

- Endemålet er, at vi skal være CO2-neutrale. Det er ikke målet, at vi skal reducere bestemte mængder CO2 på forskellige områder, siger han. 

Samme opfattelse har den konservative sundhedsrådmand Tommy Hummelmose (K). 

- Jeg synes, at det virker hysterisk den måde, som Peter Rahbæk Juel udtaler sig på, for vi siger nøjagtigt det samme, som vi sagde før sommerferien: At hastighedsnedsættelserne er for voldsomme, og at de ikke har nogen CO2-effekt. Derfor giver det mening at ændre aftalen, siger Tommy Hummelmose. 

Han tilføjer, at de konservative byrådsmedlemmer gerne vil være med til at sænke hastigheden på for eksempel villaveje, men ikke på indfaldsvejene. 

Grøn Mobilitetsplan - En omstridt plan fra start


Ni vigtige nedslag i politikernes store klimaplan

01

9. juni 2023 - Samlet byråd præsenterer mobilitetsplan

02

9. august 2023 - Venstre og de konservative kræver ændringer

03

16. august 2023 - Borgmester indkalder til krisemøde

04

17. august 2023 - Planen består ind til videre

05

29. august 2023 - Borgmester beder om lavere fart på motorvej

06

2. september 2023 - Minister afviser ønsker om lavere fart på motorvej

07

26. september 2023 - Konservativ formand trækker sig - langer ud efter plan

08

8. november 2023 - Tænketank: Hastighedsnedsættelse koster 400 millioner kroner

09

21. november 2023 - Borgmester kræver klart svar







Oversigt

    Oversigt