Flertal vender tomlen ned til bilbegrænsninger: Men veninderne Kirsten og Majbritt er dybt uenige

Størstedelen af odenseanerne er imod bilbegrænsninger som hastighedsnedsættelser, vejlukninger og færre parkeringspladser, viser ny måling. På gågaden i Odense er folks holdninger delte, og det samme er tilfældet hos politikerne.

Odense: Når det kommer til vejlukninger, færre p-pladser og lavere fartgrænser, skal flertallet af beboerne i Fyns største by ikke bede om mere.

Det viser en Epinion-måling lavet for Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn i forbindelse med serien "Fyn skifter gear".

Her svarer 45,8 procent af odenseanerne, at det ikke er en god idé at indføre restriktioner for biltrafikken.

En noget mindre del - 33,4 procent - vender tommelfingeren op til den slags ændringer, der sker mange af i byen for tiden.

Hvis man zoomer ud fra Odense til hele Fyn, svarer 40,8 procent, at bilrestriktioner er en dårlig idé, mens 33,7 procent ser det som en positiv ting.

Veninder i hver sin lejr

I Odense har et politisk flertal vedtaget en stribe restriktioner for biltrafikken for at gøre det mere attraktivt at gå, cykle og tage kollektiv transport.

Restriktionerne er blandt andet hastighedsnedsættelser med 20 km/t på hele vejnettet inden for Ring 2 (dog ikke på selve Ringvejen), omdannelse af Jernbanegade til gå- og cykelgade, omdannelse af Skibhusvej og standsningsforbud i afleveringstiden foran alle byens skoler på sigt.

Restriktionerne har mødt massiv kritik fra Venstre og Konservative, og den lokale ejendomsmatador Frederik Barfoed har kaldt det en regulær skandale.

På gågaden i Odense stiller veninderne Kirsten Dupont og Majbritt Lykke sig på hver sin side i debatten.

- Jeg synes, man er i gang med at ødelægge byen med alle de restriktioner. Det er rigtig nok, at der skal gøres noget for klimaet, men Odense er kørt over stregen med Skibhus og Jernbanegade, siger Kirsten Dupont, der bor på Vesterbro, og tilføjer:

- Hvem gider i øvrigt sidde ude i den os på Jernbanegade? (der bliver etableret udeservering ved bl.a. Odense Teater, red.) Der er jo stadig ensrettet og kører biler. 

Kirsten Dupont (venstre) og Majbritt Lykke er gode venner, men trafikken er de ikke enige om.
Kirsten Dupont (venstre) og Majbritt Lykke er gode venner, men trafikken er de ikke enige om.
Foto: Ida Marie Kristensen

Majbritt Lykke fra Sanderum ser det helt anderledes.

- Hvis man vil begrænse trafikken, så gør det ordentligt. Luk bymidten af for biler og send nogle flere letbaner ind. Det er helt tosset, at man overhovedet diskuterer en etape to (som nu er vedtaget, red.). Odense har det med at vælge nogle halve løsninger, lyder det.

- Det er helt skørt, at man ikke har noget imod at gå en time fra den ene ende af Strøget til den anden, men skal man gå ned til Kongensgade, så er det pludselig for langt.

Flyttede selv fra centrum

Sygeplejerske Mille Nielsen har selv boet på Filosofgangen gennem flere år, men store regninger til parkeringshus gjorde, at hun og kæresten flyttede til Bolbro.

- Vi betalte 1500 om måneden, for at min kærestes firmabil kunne parkere, og man var samtidig ikke garanteret en plads. Vi holdt heller ikke store arrangementer, for vi syntes, at det var synd for familie og venner, at de skulle betale så meget for at besøge os, siger hun.

- Til sidst kunne vi ikke forsvare, at det var så dyrt at bo i byen - med en husleje på 10.000 blev det til mange penge, forklarer Mille Nielsen, som normalt cykler til arbejde på OUH.

I dag betaler hun sammen med sin kæreste 250 kroner om måneden for parkering i den nye bydel.

Mille Nielsen cykler normalt til job på OUH, men har også brug for bilen ind i mellem.
Mille Nielsen cykler normalt til job på OUH, men har også brug for bilen ind i mellem.
Foto: Ida Marie Kristensen

Bilrestriktionerne får hende også til at tage letbanen, når hun skal ind til byen.

- Jeg gider ikke besværet. Det er efterhånden blevet så svært at komme rundt.

Begge lejre overraskede

Det overrasker ikke by- og kulturrådmand Søren Windell (K), at flertallet er imod bilrestriktioner.

- Det er også det, jeg hører hos mange borgere. Lige nu tales der om Skibhusvej, som lukkes midt på, og biler sendes ud på andre veje, der så bliver mere belastede, siger han og fortsætter:

- Det giver ikke mening, og så får den grønne omstilling almindelige borgere og erhvervslivet imod sig. Vi har et hverdagsliv, der skal fungere for borgere og byens virksomheder, der også skal rundt til kunder. Bor man uden for den indre by, så er det for mange nødvendigt at have en bil, for at hverdagen hænger sammen.

I modsat lejr hos rådmand Brian Dybro fra SF er der også overraskelse at spore - men ikke over det samme:

- Alle forandringer er svære, særligt når man taler trafik. Jeg er faktisk overrasket over, at flere ikke er imod. Jeg er overbevist om, at vi har valgt den rigtige vej både for klimaet og byens beboere. Antallet af biler og deres hastighed har samtidig betydning i forhold til støj, som mange er plaget af i dag.

Har I som folkevalgte ikke pligt til at handle i overensstemmelse med vælgernes ønsker?

- I min optik er det i god overensstemmelse med SF-vælgernes ønske om at sætte turbo på den grønne omstilling. Jeg var også med til at omlægge Thomas B. Thriges Gade, hvilket var en upopulær beslutning, som folk siden er blevet glade for. Det skal man også turde som politiker. 

Oversigt

    Oversigt