Fra ghettodreng til direktør

Ni drenge fra Korsløkkeparken i Odense har travlt med deres mikrovirksomhed 'Pray for the World', hvor de sælger trøjer og t-shirts.

Fakturaen skal tjekkes, og der skal være styr på varelageret. Ni unge drenge mellem 13-17 år har startet deres egen mikrovirskomhed, hvor de sælger grå t-shirts og sweatshirts. 

Siden oktober 2015 har de hver tirsdag mellem klokken 17-19 taget tid ud af kalenderen for at få virksomheden op at køre sammen med de frivillige, der skal hjælpe dem med projektet.  

- Vi er med i det her projekt for at øge vores egenskaber og for at lære mere om fællesskab og lære at håndtere vores problemer, siger 14-årige Yassir Yusuf, der til dagligt går i 7. klasse.

For 15- årige Mahamed Mahad, der snart skal til at afslutte folkeskolen, er det for at få mere inspiration:

- Jeg kan måske være iværksætter i fremtiden også. Så kan jeg måske gå videre med det på gymnasiet. Og nu har vi jo allerede lært en masse, og vi har derfor allerede erfaring, forklarer den unge dreng. 

Det handler om at prøve at flytte en gruppe unge fra måske at være lidt overladt til en masse ikke så spændende ting og få dem flyttet til den rigtige retning, fortæller Henning Rouchmann, frivillig, venturepilot. 

Mind Your Own Business

Drengene er en del af et udviklingsprogram ved navn  'Mind Your Own Business', som er målrettet unge fra socialt udsatte boligområder i alderen 13-17 år.

På deres hjemmeside skriver de:

- Drengene tilbydes indflydelse og ansvar for et fokuseret forløb, hvor de skal etablere egen virksomhed, producere eget produkt samt sælge og markedsføre det. Deres forretningstalent vil komme på prøve, de vil tilegne sig basale forretningsfærdigheder, og de vil blive udfordret i og motiveret til at tage ansvar og nå et defineret må, står der på Mind Your Own Business' hjemmeside.

Mind Your Own Business er et landsdækkende projekt, som allerede har kørt i flere større danske byer. 

Frivillige sørger for vejledning 

Projektet er baseret på frivillige venturepiloter, der på en eller anden led har erhvervserfaring eller en uddannelsesmæssig baggrund, der kan være til gavn for de unge drenges entreprenør-drømme. 

- Vi forsøger på en eller anden måde at skabe en proces, hvor de bliver sat ind og ført ind i en erhvervsvirksomhed, og hvad der skal til for at opbygge noget. Det er det, der er idéen med det her, siger Henning Rouchmann, der er en af de frivillige venturepiloter.

Henning Rouchmann har tidligere været administrerende direktør for Albanibryggerierne. 

- Det handler om at prøve at flytte en gruppe unge fra måske at være lidt overladt til en masse ikke så spændende ting og få dem flyttet til den rigtige retning, fortæller Henning Rouchmann.

Business med større formål

De unge drenge har brugt deres facebookside  både til at fortælle om deres forløb og udvikling og markedsføre deres produkt. Det er blandt andet igennem facebook, at de får deres tøjbestillinger. 

Virskomheden hedder Pray Fot the World, og det er også den tekst, der står på tøjet.

Og det er da en helt bestemt grund til. 10 % af overskuddet går nemlig til Dansk Flygtningehjælp.

- Der er meget krig i verden. Vi er alle sammen fra steder, hvor der ikke er fred, så vi vil gerne have fred, fortæller 14-årige Yassir Yusuf. 

Drengene samarbejder med fynske mentorvirksomheder. De har, i samarbejde med de frivillige venturepiloter, selv stået for idéudvikling, markedsføring og salg. 

Efter et års samarbejde, skal det hele afsluttes med en prisfest i København den 28. maj, hvor de bedste projekter vil blive hyldet. 

Du kan læse mere om de forskellige projekter her 

 

Fra ghettodreng til direktør

 

Oversigt

    Oversigt