402.553,75 kroner. Det er det eksakte beløb, Odense Boldklub og deres fans sender afsted til forskning og bekæmpelse af kræft.
- Det er noget, vi skal være ekstremt stolte af - sammen med fansene, fortæller kommerciel chef i OB, Jack Jørgensen.
I februar præsenterede OB en legendetrøje til ære for målmandsikonet Lars Høgh, der døde af bugspytkirtelkræft.
Trøjesalget i fanshoppen og den efterfølgende trøjeauktion af de kampbårne legendetrøjer i hjemmekampen mod FC Midtjylland 27 februar havde til formål at samle penge ind til NU Festival, som i 2021 blev stiftet til fordel for kræftforskning af Lars Høgh, Michael Falch og Hans Thomsen.
Skæv start
Prisen på trøjen var 599 kroner, hvorfra oprindeligt 100 kroner blev doneret til NU Festival og kræftforskning. Det mødte dog stor kritik blandt klubbens fans, som ikke så fornuften i, at klubben selv skulle tjene på trøjesalget.
Det fik klubben til ændre strategi og donere samtlige penge til kræftforskning.
Jack Jørgensen ønsker ikke at kommentere de tidligere hændelser tilbage i februar, men ytrer stor glæde omkring indsamlingens resultat.
- Alle i klubben er ekstremt tilfredse med de 400.000 kroner, fortæller han.
Selvom Odense Boldklub kom skidt fra start, fik den alligevel solgt omtrent 1.000 af de specielle legendetrøjer. Og for klubben var det med et klart formål.
- Vi ville gerne hylde ham. Det er en af klubbens allerstørste legender, der blev taget fra os.
Lars Høgh nåede at spille 817 kampe for den fynske superligaklub.
Foruden legendetrøjen har det tidligere i år også været muligt at erhverve sig ejendele fra Lars Høghs hjem. Disse ting blev solgt på auktionshuset lauritz.com.