I det fynske folks tjeneste

Japanere i Odense for at lære om undervisning i demokrati

Søhusskolen skal inspirere japanere til undervisning i demokrati. Det sker i forbindelse med, at valgalderen bliver sat ned til 18 år i Japan.

01:42

Tre japanere besøger Søhusskolen i Odense for at lære, hvordan eleverne bliver undervist i valg og demokrati.

Japanerne blev overrasket over, hvor stort et fokus de danske elever har på dialog.

Lærer Kim Lynbech gør klar til, at eleverne kan spille demokratispil.

De tre japanere besøger Søhusskolen i dag og i morgen,

1 af 5

En skolelærer, en skolechef og et byrådsmedlem fra Odenses japanske venskabsby, Funabashi, mødte i morges kl. 8 op på Søhusskolen i Odense. De var klar til at lære, hvordan de unge 9. klasseselever bliver undervist i Danmarks demokratiske principper.

Men de fik sig lidt af en overraskelse, for eleverne sad ikke parate med dagens lektier foran dem, da de trådte ind i klasselokalet. De havde i stedet travlt med at fortælle deres egen mening til læreren og hinanden og prøve at forstå hinandens holdninger. Den danske lærer, der tog imod dem, Kim Lynbech, var heller ikke iført et stift jakkesæt, sådan som japanerne selv var det, men en skovmandsskjorte og et par cowboybukser.

- I Japan har børnene mere travlt med at høre og huske, hvad læreren siger. Jeg blev  meget overrasket over, at eleverne i Danmark har så meget fokus på dialog, og det kan vi lærer meget af, lyder det fra den japanske skolechef, Hironori Saito.

Hironori Saito og de to andre japanske gæster er på Søhusskolen i dag og i morgen for at finde inspiration til, hvordan man kan klæde unge elever på til at være en del af et demokratisk samfund. I Japan skal de unge 18-20-årige nemlig som noget nyt have stemmeret fra 2017.

- Jeg håber, at japanerne får en ide om, hvordan undervisningen på de danske folkeskoler foregår. At den demokratiske dannelse allerede starter i indskolingen. Folkeskolens største opgave er at gøre eleverne parate til at komme ud i samfundet, siger læreren Kim Lynbech.

På Søhusskolen spiller 9. klasseseleverne et spil, der er bygget op som et byrådsvalg i Odense Kommune, hvor de skal lade som om, at de stiller op for et fiktivt politisk parti.

- Jeg vil gerne have japanerne til at se, hvordan man kan lære unge mennesker om politik gennem spil og leg, forklarer Kim Lynbech.

I Japan er stemmeprocenten blandt unge kun 30 pct. mod 60 pct. i hele befolkningen.