Jørgen har kørt veterantog i 35 år - men snart kan det være slut

Fremtiden for køreture med veterantog er usikker, fordi signalnettet på de danske skinner bliver opgraderet.

Piiiiiiiiiiiiifffftttt!

På skinnerne ved Danmarks Jernbanemuseum lukker Jørgen Lindevall dampen ud af ventilen på veterantoget ODIN og sætter det gamle lokomotiv i bevægelse. 

- Det har været mit liv i mange år at køre damplokomotiv, siger Jørgen Lindevall. 

Han arbejder på jernbanemuseet og har i 35 år givet mange turister en tur i veterantoget på museets en kilometer lange jernbanestrækning.

Men i sommerperioden kommer et af museets andre veterantog også ud på en lidt længere tur. 

Her afgår den gamle motordrevede togtype MO 1846 nemlig fra Odense Banegård og ud mod Fruens Bøge, nøjagtigt som det gjorde for over 100 år siden, hvor det også var et yndet udflugtspunkt.

Men den slags ture kan snart være fortid.

- Det vil være lidt kedeligt, konstaterer Jørgen Lindevall.

Forklaringen skal findes i opgraderingen af signalnettet for togene i Danmark. Og hvis det sker:

- Ja, så er det slut med veterantog, siger Steen Ousager, der er direktør på Danmarks Jernbanemuseum.

Turistmagnet

Hver sommer har Danmarks Jernbanemuseum tilbudt historiske togture med veterantog til Fruens Bøge. Der er tre afgange om dagen på fire udvalgte søndag. 

Og en tur med et veterantog er en stor turistmagnet.

- Det er det store trækplaster her på stedet, og der kommer mange turister for at køre med veterantog, fortæller Steen Ousager.

Han frygter derfor også, at antallet af besøgende vil falde, hvis veterantogene ikke kan køre på skinnerne i fremtiden.

Denne tirsdag har Jens Raakjær taget en tur i toget med sin kone og barnebarn. Han er ærgerlig over udsigten til, at veterantog i fremtiden ikke kan køre på statens jernbaneskinner.

- Det er trist. Og jeg tror børnene også synes, det er trist, siger han. 

Jens Raakjær har tidligere haft barnebarnet med på en tur i veterantoget, og har gode minder fra den tur. Og nu er de altså taget afsted igen. 

- Så har vi oplevelsen her, og så kan vi snakke om det bagefter, siger Jens Raakjær.

Kræver flere penge

I infrastrukturplanen, som et flertal i Folketinget indgik i juni måned, er der faktisk afsat 20 millioner kroner, som skal hjælpe med at sikre, at veterantogene i fremtiden også kan køre på statens jernbanenet. Det er bare ikke nok, lyder meldingen.

- Det er langt fra nok. Overslaget lige nu lyder jo på lidt over 100 millioner, hvis alle som kunne ønske det, skal have det installeret. Der er en udfordring her, siger Steen Ousager.

Han tror også på, at der bliver fundet en løsning. For veterantogene har en stor betydning.

- Det er faktisk en bredere sammenhæng. Ikke bare turisme- og erhvervssammenhæng, men også kulturpolitisk og kulturhistorisk er det faktisk et utroligt vigtigt bidrag, siger han.

Også Jørgen Lindevall håber, at pengene til at sikre veterantog på de danske skinner, bliver fundet.

Er det det værd, også selvom det koster mange penge?

- Det ved jeg ikke. For mig er det jo, griner Jørgen Lindevall.