Letbane indkaldt til forklaringsmøde: Havde klare indikationer på forsinkelse før valget

Odense Letbane havde knap tre uger før valget klare indikationer på, at en åbning af letbanen ved årsskiftet ville være urealistisk. Alligevel blev politikerne først orienteret en måned senere. Rådmand Søren Windell kræver nu forløbet undersøgt.

En åbning af letbanen i Odense omkring årsskiftet var indtil onsdag i denne uge stadig den officielle melding fra Odense Letbane til både ejere og offentlighed. Men samtidig med, at Odense Letbane fastholdt årsskiftet som åbningsdato, så pegede både udmeldinger og forhandlinger med hovedentreprenøren Comsa på, at en åbning omkring årsskiftet ikke var realistisk.

I slutningen af september meddelte letbanens hovedentreprenør, at en overdragelse af letbanen til Odense Kommune kunne finde sted senest 31. december. Datoen var dog betinget af, at godkendelserne fra Banedanmark var på plads ved udgangen af oktober, og at Comsa havde givet sit tilsagn til tidsplanen.

Men ingen af forudsætningerne var på plads ved udgangen af oktober. Alligevel fik politikerne i Odense Kommune intet at vide forud for kommunalvalget den 16. november. Det på trods af, at letbanen var ét af de helt centrale valgteamer i Odense.

Og det forløb vil Søren Windell (K) nu have klarlagt.

- Jeg vil gerne have en forklaring fra letbanen. Hvorfor har man ventet en måned med at informere økonomiudvalget, som altså er repræsentanterfor ejerne, nemlig odenseanerne, og den forklaring vil jeg gerne have på det møde vi får mellem letbanen og økonomiudvalget, siger den konservative rådmand. 

quote Banedanmark går ikke på kompromis med sikkerheden, og der er en mindre, men reel, risiko for, at Odense Letbanes kørestrømsanlæg kan påvirke Banedanmarks signalanlæg

Kristian Fevejle, områdechef, Banedanmark

Reel risiko

Ifølge Banedanmark kunne letbanen ikke få tilladelsen, fordi der var en risiko for at letbanen kunne påvirke signalanlæg.

- Banedanmark går ikke på kompromis med sikkerheden, og der er en mindre, men reel, risiko for, at Odense Letbanes kørestrømsanlæg kan påvirke Banedanmarks signalanlæg. Hvis det sker, kan det få alvorlige sikkerhedsmæssige konsekvenser. Af hensyn til sikkerheden for passagerer og personale skal Banedanmark derfor have dokumentation for, at letbanen ikke påvirker Banedanmarks signaler.

- Banedanmark har givet tilladelse til testkørsel mod, at Odense Letbane overvåger, at påvirkningen af Banedanmarks signalanlæg ikke overskrider en aftalt tærskelværdi. Det krav om sikkerhed har Odense Letbane på nuværende tidspunkt ikke kunnet leve op til, siger Kristian Fevejle, der er områdechef i Banedanmark.

Dermed var forudsætningerne for en åbning ved årsskiftet bristet i forhold til det Comsa havde meldt ud i september.

quote Letbanen er et projekt som alle odenseanere har en mening om, og som alle bliver påvirket af. Derfor forventer jeg også, at når noget løber af sporet, så informerer man både ejeren og offentligheden

Christoffer Lilleholt (V), rådmand, Odense

Tre dage senere - den 3. november - kunne Comsa på et møde med Odense Letbane stadig ikke fremlægge en tidsplan og samtidig udbad entreprenøren sig mere tid til analyser.

Årsskiftet betyder årsskiftet

Men Odense Letbane meldte intet ud til ejeren, der er Odense Kommune, eller offentligheden om at tilladelserne fra Banedanmark ikke var kommet i hus inden for tidsfristen, og at en åbningsdato omkring årsskiftet derfor var usikker.

Få dage før - fredag den 29. oktober - fastholdt letbanedirektøren en åbning omkring årsskiftet i et interview med Fyens Stiftstidende. Han ville dog ikke uddybe, hvad årsskiftet betød.

- Det betyder det samme, som det gjorde i marts.

Og hvad er det?

Omkring årsskiftet.

Man kan ikke sige, om det er fire dage, fire uger eller fire måneder?

Det er omkring årsskiftet, lød det fra direktøren til avisen.

Meget skuffende

Det vækker forundring og skuffelse hos politikerne i Odense Kommunes økonomiudvalg, som er det udvalg, der har dialogen med letbanen om status og fremdrift for projektet, at Odense Letbane ikke lagde kortene på bordet.

- Letbanen er et projekt som alle odenseanere har en mening om, og som alle bliver påvirket af. Derfor forventer jeg også, at når noget løber af sporet, så informerer man både ejeren og offentligheden, og at man først gør det på den anden side af et kommunalvalg, hvor man godt ved, at det er et emne, der bliver diskuteret rigtigt meget, er meget skuffende, siger Christoffer Lilleholt (V), der er medlem af økonomiudvalget.

Alle medlemmer af økonomiudvalget er nu blevet indkaldt til et møde sammen med Odense Letbane for at få klarlagt processen op til forsinkelsen blev meldt ud onsdag.

Ville afsøge alle muligheder

Ifølge direktøren for Odense Letbane blev Odense Kommune ikke orienteret, fordi der fortsat var mulighed for at nå en åbning omkring årsskiftet, selvom forudsætningerne med deadline i slutningen af oktober var bristet.

quote Som økonomiudvalg har vi udtrykt et klart ønske og en forventning om at blive orienteret, når der var væsentligt nyt i processen

Peter Rahbæk Juel (S), borgmester, Odense

- Vi skal udtømme de forhandlingsmuligheder der er, og hvis du først giver en entreprenør lov til at få tidsfristforlængelse, så har du sluppet din egen forhandlingsposition. Vi er nødt til at være sikker på, at alle muligheder er afsøgt, og det var vi ikke sikre på den 3. november, siger Mogens Hagelskær.

Men har I ikke et ansvar for at informere jeres ejere om, at tidsplanen er ved at skride?

- Jo, men jeg har også en forpligtigelse til at sikre mig, at alle forhandlingsmuligheder er udtømt og det var de ikke den 3. november.

Overskygger hensynet til at orientere ejerne, om at tidsplanen skrider, ikke hensynet til at holde presset på Comsa?

- Jeg er ansat til at forhandle, og det er det jeg gør. Og det forhandlingsrum, det skal jeg udnytte til fulde. Ellers er det første ejerne spørger om: er du sikker? Og hvis jeg ikke kan sige klart ja, så skal jeg tilbage igen til forhandlingsbordet, siger direktøren.

Klart ønske om orientering

Forklaringen fra letbanedirektøren giver ingen mening for Christoffer Lilleholt.

- Jeg er ikke med på det hensyn om, at man vil melde noget klart ud. I går sagde man til os, at man kunne starte letbanen over en periode på tre måneder, som kan forløbe fra 1. marts til 31. maj. Det mener jeg ikke er særlig klart, og derfor ser det ikke ud til at hensynet til at melde klart ud er noget der gør sig gældende for nuværende, siger han.

TV 2 Fyn har bedt borgmester Peter Rahbæk Juel (S) om et interview om sagen. Men borgmesteren har ikke ønsket at lade sig interviewe, og har fremsendt denne kommentar i stedet:

- Odense Letbane er de rigtige til at svare på spørgsmål om deres interne arbejdsprocesser og forhandlinger med samarbejdspartnere. Som økonomiudvalg har vi udtrykt et klart ønske og en forventning om at blive orienteret, når der var væsentligt nyt i processen.

- Vi er blevet oplyst om, at bestyrelsen for Odense Letbane i søndags traf beslutning om, at en forsinkelse var uundgåelig, hvorefter vi som ejere blev orienteret. Mulighederne for, at letbanen åbner omkring årsskiftet, er udtømte, og desværre ser vi ind i en forsinkelse på fire til seks måneder. Det er utilfredsstillende for os som ejere og ikke mindst for borgerne i Odense.

Mogens Hagelskær fratræder sin stillingen som direktør for Odense Letbane ved årsskiftet. Fra 1. januar skal han være vicedirektør i Energistyrelsen med ansvar for den kommende etablering af energiøer i Nordsøen og Østersøen.

Oversigt

    Oversigt