Letbanen har fødselsdag: Sådan er det første år gået

Efter åbningsfesten for et år siden har letbanen i Odense været præget af støjproblemer, utilfredse naboer, nedfaldne blade, uheld og mest af alt hyppigere offentlig transport gennem Odense.

For præcis et år siden fejrede Odense åbningen af den længe ventede nye letbane, der går gennem byens gader fra Tarup til Hjallese.

Status et år efter åbningsfesten er, at letbanen stadig skriger og bumler for meget, og der er så mange problemer, at det ender med en retssag mellem entreprenøren Comsa og selskabet bag letbanen i Odense.

Det ærgrer bestyrelsesformand i Odense Letbane Jesper Rasmussen, at odenseanerne ikke har fået den letbane, de havde bestilt, og derfor vil selskabet bruge 32 millioner kroner fra anlægsreserven på at udbedre fejl og mangler samt mod indsatsen mod støj og vibrationer.

- Når de (Comsa, red.) har sagt, at de ikke vil reparere det, der er i vejen, så skal vi blandt andet også bruge pengene på at ordne nogle af problemerne, siger bestyrelsesformand Jesper Rasmussen.

Med andre ord har Odense endnu ikke helt fået en fejlfri letbane, men passagererne kan hver dag uden større driftsproblemer køre gennem gaderne. Herunder kan du se, hvordan letbanen har klaret sig i sit første leveår.

Sådan er året gået 


28. maj 2022: Efter 15 års arbejde får Odense sin nye letbane, der blev indviet med en stor fejring på hele strækningen. Interessen er stor, og togene er propfyldte. Borgmester Peter Rahbæk Juel (S), tidligere borgmester Anker Boye (S), daværende transportminister Trine Bramsen (S) og skuespiller Torben Iversen er blandt de fremmødte.

Se højdepunkter fra åbningsfesten 28. maj 2022.
Fotograf: Redigering: Julie Lapp

5. juni 2022: 300.000 passagerer kører med letbanen i de første ni dage, hvor kørslen er gratis.

13. juni 2022: En gruppe naboer til letbanen holder møde med Odense Letbane. 114 naboer har oplevet problemer med støj og vibrationer.

Hør Ulrik Obergs optagelse af letbanens skinneskrig i videoen her.
Fotograf: Privat optagelse

14. juni 2022: Flere politikere i Odense overnatter i lejligheder hos utilfredse naboer langs letbanen for at opleve, hvor meget byens nye transportmiddel larmer. Både Christoffer Lilleholt (V) og Søren Windell (K) er rystede.

22. juni 2022: Nye støjmalinger langs letbanen viser, at byens nye tog larmer for meget. Odense Letbane beklager.

24. juni 2022: Odense Letbane nedsætter hastigheden i ydertimerne på visse strækninger for at nedbringe støjen.

28. juli 2022: Naboer til letbanen klager over høje skinneskrig fra byens nye tog. Letbanen forklarer, at de høje skrig skyldes en nulstilling af letbanesystemet.

Over 3,5 millioner passagerer kørte med letbanen i 2022.
Over 3,5 millioner passagerer kørte med letbanen i 2022.
Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

31. juli 2022: Busnettet i Odense laves om, så det passer bedre med letbanetogenes strækninger. Det betyder, at flere bydele mister direkte forbindelse til Odenses centrum, fordi de skal skifte til letbanen undervejs.

11. august 2022: De første passagertal for Odense Letbane bliver offentliggjort. Både letbanen og kommunen havde anslået 29.900 daglige passagerer, men blot 8.200 passagerer har på hverdage brugt byens nye transportmiddel.

23. august 2022: På fire måneder er der sket 13 ulykker, hvor et letbanetog i Odense har været involveret, viser en rapport. Især bilister har svært ved at vænne sig til byens nye tog. 

7. november 2022: Bladene falder af træerne i efteråret, og løvfaldet giver problemer for letbanetogene, der i nogle uger må køre med forsinkelser og aflyste togafgange. Årsagen er tekniske problemer og blade på skinnerne. Letbanen går i gang med at rense skinnerne, så togene kan bremse, og der bliver hentet eksperter fra Tyskland til Odense.

Blade på skinnerne driller letbanetogene, der ikke kan bremse ordentligt.
Blade på skinnerne driller letbanetogene, der ikke kan bremse ordentligt.
Foto: Amanda Holmgaard Sørensen

16. november 2022: Et letbanetog rammer to fodgængere, der opholdt sig på skinnerne, mens toget kom kørende. En kvinde kom lettere til skade.

17. november 2022: Skrig og bump fra letbanetogene generer togførerne, viser en afgørelse fra Arbejdstilsynet.

17. december 2022: Der er for mange passagerer, der kører uden billet i letbanen, og derfor bliver der gennemført ekstraordinært mange kontroller.

Nyt OUH står ikke klar som forventet, og dermed mister letbanen i Odense potentielle passagerer.
Nyt OUH står ikke klar som forventet, og dermed mister letbanen i Odense potentielle passagerer.
Foto: Ole Holbech

31. december 2022: Over 3,5 millioner passagerer har kørt med letbanen ved årets udløb. Det svarer til omkring 16.500 passagerer, og selv om det ligger en del under ambitionerne, er både selskabet selv og politikerne i Odense tilfredse med tallene.

14. februar 2023: En kvindelig bilist bliver sendt på sygehuset efter et sammenstød med letbanen. Hun kørte over for rødt.

672945-313
Foto: Arkivfoto/Local Eyes

7. marts 2023: Forsinkelser på byggeriet af det nye sygehus i Odense betyder, at Odense Letbane forventer ti millioner kroner i tabte indtægter.

3. april 2023: En gruppe naboer til letbanen i Carl Nielsen-kvarteret søger om erstatning for over 14 millioner kroner på grund af støjproblemer.

Letbanen kører tæt på lejlighederne i Carl Nielsen-kvarteret i Odense.
Letbanen kører tæt på lejlighederne i Carl Nielsen-kvarteret i Odense.
Foto: Lasse Beck Frost

5. april 2023: Rådmand Søren Windell (K) vil have gjort det lettere at købe billet til letbanen. Det sker, efter at TV 2 Fyn har undersøgt, hvilke billetter der er billigst.

26. april 2023: Manglende passagerindtægter gør, at Odense Letbane mangler 12 millioner kroner i pengekassen. Letbanen tjener simpelthen ikke penge nok på de passagerer, der bruger letbanen, forklarer direktør Dan Ravn.

24. maj 2023: Odense Letbane skal bruge yderligere 32 millioner kroner fra anlægsreserven på 42 millioner kroner. Årsagen er, at der er så mange problem med baneanlægget, og pengene skal bruges til at udbedre fejl og mangler.

26. maj 2023: Odense Letbane afslører, at der snart er ny og enklere måde at købe billetter på vej. Det skal gøre det mere attraktivt for odenseanerne at tage letbanen, hvor der fortsat mangler omkring 5.000 kunder dagligt. 

Der er endnu ikke taget politisk stilling til, om letbanen i Odense skal udvides med etape to.

Skal du køre en tur med letbanen, er der mange forskellige billetter, du kan vælge. Du kan se, hvordan du kører billigst med letbanen

Oversigt

    Oversigt