Letbanen i økonomisk strid: Rådmand frygter, det ender med besparelser

En økonomisk strid mellem Odense Letbane og hovedentreprenøren kan ramme økonomien for letbaneprojektet hårdt. Rådmand frygter, at det vil gå ud over velfærden.

Odense Letbane er havnet i en økonomisk strid med spanske Comsa, der er hovedentreprenør på det enorme anlægsprojekt i Odense. 

For Comsa har rejst et "væsentligt ekstrakrav", som Odense Letbane kalder det. Det fremgår af den halvårsrapport, som Odense Letbane har offentliggjort i sidste uge.

Og det kan gå ud over den samlede økonomi for Letbane-projektet, der har en samlet anlægspris på 3,6 milliarder kroner. For kravet fra Comsa er større end de reserver, som Odense Letbane har liggende. 

Det siger Mogens Hagelskær, der er direktør for Odense Letbane, til fyens.dk, der dog ikke vil oplyse, hvad kravet fra Comsa lyder på.

Af halvårsrapporten fremgår det, at Odense Kommune ikke mener, at hovedentreprenørens krav ikke er "tilstrækkeligt dokumenterede"'.  

- Vi har en drøftelse med vores entreprenør om det, og vi tror på, at vi nok skal lande det. Men vi forbereder os også på det, som står i halvårsrapporten (at striden kan ende som en voldgiftssag, red.). Hvis ikke vi kan lande det selv, så må andre instanser afgøre det, siger Mogens Hagelskær til avisen. 

Voldgiftssager skal via voldgiftsnævnet bidrage med at løse konflikter inden for bygge- og anlægsbranchen, når parterne er enige om det.

Rådmand: Det kan gå ud over velfærden

For Christoffer Lilleholt (V), der er by- og kulturrådmand i Odense, er det ikke nyt, at der var en strid mellem Odense Letbane og Comsa.

Det var han og resten af økonomiudvalget tidligere blevet orienteret om. Men at kravet fra Comsa var større end reserverne er nyt.

- Vi er orienteret om, at der var en strid og det kunne få økonomiske konsekvenser. Men vi var orienteret om, at alle scenarier var indenfor reserverne, siger Christoffer Lilleholt til TV 2 Fyn. 

Ifølge rådmanden kan det betyde, at politikerne skal lave besparelser. 

- Problemet er jo, at letbanen tager penge fra vores velfærd. Det er meget, meget alvorligt, og kan potentielt betyde, at vi måske skal skære i vores velfærd til blandt andet børn og ældre, forklarer Christoffer Lilleholt. 

Odense Letbane skriver i halvårsrapporten, de på nuværende tidspunkt forventer, "at de samlede omkostninger kan holdes indenfor det samlede anlægsbudget inklusiv de endnu ikke frigivne centrale reserver". 

Odense Letbane siger, at de forventer, at kunneholde budgettet - også medregnet reserverne. Må du ikke stole på det?

- Jeg har adskillige gange fået at vide, at budgettet holdt, hvorefter det er overskredet massivt. Når letbanen siger, at økonomiske overskridelser kan ske, så sker det som regel, lyder det fra by- og kulturrådmanden.

Han har nu skrevet til Odenses stadsdirektør Stefan Birkebjerg for at få svar på en række spørgsmål. 

- Det her er ny information, og derfor forventer jeg svar på størrelsen på det økonomiske krav, om det har konsekvenser for, hvornår letbanen kører, og hvad de økonomiske konsekvenser bliver for Odense, siger han. 

I halvårsrapporten fremgår det desuden, at Odense Letbane vil indlede en proces med bidragsyderne omkring en eventuel frigivelse af de centrale reserver, når de økonomiske konsekvenser kendes. Det er forventningen, at det bliver i efteråret 2021.