Medie: Ny Arkaden-ejere bryder loven - manipulerer sine kunder

Barkoncernen Rekom forklæder sine ansatte som almindelige forbrugere og bryder loven, skriver Politiken.

Nordeuropas største nattelivskoncern Rekom aktiverer medarbejdere på en måde, som ifølge Forbrugerrådet Tænk er ulovlig.

Det skriver Politiken.

Rekom står bag flere barer i festgader rundt i landet, blandt andet L.A. Bar og Sprutten i Aalborg og Andy's Bar og Tørst i København. 

For nyligt har koncernen også overtaget Arkaden i Odense. 

Lovbruddene sker ifølge avisen på flere forskellige måder og platforme.


Et af eksemplerne er, at mindst 13 af 32 anmeldelser på Trustpilot af en loyalitetsapp ved navn NightPay, som Rekom har, er skrevet af koncernens egne ansatte og partnere.

Derudover bad Rekom sine ansatte om at indsende personlige høringssvar for at give rygstøtte til firmaets svar, da Københavns nye nattelivsplan var i høring i sommer.

Eksemplerne er to ud af flere, som Politiken beskriver. Både Jan Trzaskowski, der er professor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School (CBS), og Forbrugerrådet Tænk mener, at der er tale om lovbrud.

Beklager sagerne

Rekom beklager sagerne over for Politiken.

- Det er klart, at den kritik, som er blevet rejst er noget, vi tager meget alvorligt, og vi er gået i gang med at styrke vores "compliance" og kontrolfunktioner.

- Vi har begået en række fejl. Dem beklager vi, og så skal vi lære af dem. Vi skal selvfølgelig også her leve op til vores egne og omverdenens forventninger til os som virksomhed, siger Lars Mejlgaard, der er kommerciel direktør hos Rekom.

Forbrugerombudsmanden oplyser til Politiken, at den nu vil granske sagerne om Rekom.

Specialkonsulent Marie Asmussen siger, at dokumenterede overtrædelser af lovens forbud mod skjult og vildledende markedsføring i grove tilfælde politianmeldes og straffes med bøde.